terv1
Date: 05/19/2010
Első feladat az alaptervrajzból az építéshez szükséges rajzok kidolgozása volt.A hajót 1:50 méretarányba kívántam építeni, ezért az eredeti rajzot 35%-ra kellett csökkenteni. Ez egy szerencsés helyzet, mert kicsinyítéskor a rajz minősége nem romlik.
Aztán kitöröltem a rajzból azokat a vonalakat, amelyekre az építésben nincs szükségem.
Mindezeket számítógép segítségével végeztem el, a kész rajzot A4-es méretű lapokban kinyomtattam és összeragasztottam.
A lent látható rajz, már ezt az állapotot mutatja.
terv2
Date: 05/19/2010
A rajzot a további munkák megkönnyítése érdekében még jobban egyszerűsítettem. Ebből aztán az építési rajzokat már könnyen elkészítettem.
építési rajzok
Date: 05/19/2010
Az építési rajzok egyes részleteinek kidolgozását számítógépen nem tudtam elvégezni, ezért azokat kinyomtattam.
A kidolgozott rajzokat 96 dpi-s felbontással bescenneltem, így azok mérete nem változott és bármikor újra kinyomtathatók.
A vízvonalat mindenütt berajzoltam, ez volt a szerkesztés és az építés során használt közös illesztési pont.
A bordahely kivágások a gerinclemezen főbordától a tat felé a szerkesztési vonal mögé, a főbordától az orr irányába pedig a vonal elé kerültek.
Ez a szerkesztési megoldás lehetővé teszi, hogy a bordákat a rajz szerinti méretben vágjuk ki. A vízvonali hajlás okozta lerézseléshez ezáltal nem kell ráhagyás, mert a leveendő részhez szükséges felület az eltolás miatt a automatikusan adódik.
bordák kivágása
Date: 05/19/2010
Az általam gyakorolt építési módszernél az első lépés a gerinc és a bordák elkészítése
Az algíri sebek építésénél szerzett tapasztalatok alapján az alapanyagnak most is 8 mm vastagságú laminált padlót választottam.
A anyagtakarékosságból és a nagyobb szilárdság érdekében a bordák felső, keskenyebb részét bükkből készítettem.
A megfelelő vastagságú dolgozott bükkfa léceket a leszabott alapanyagba kialakított bevágáshoz ragasztottam. Erre a papírminta került, majd a ragasztó száradása után körbefűrészeltem, és durva fogazatú fémreszelővel pontosan a rajz vonalára reszeltem.
Nagyon fontos a pontosság a gerinccel való összecsapolásnál, mert ettől függ a hajó szimmetrikussága és a helyes vonalvezetése.
Olyan passzosra sikerült az illesztés, hogy a bordákat kalapáccsal kellett beverni.
kész bordázat
Date: 06/08/2010
A tatrésznél, ahol a bordák már nem futnak le a gerincig, a laminált padlót megfelelő ívben kivágtam és fával pótoltam.Ez azért szükséges, mert ezt a részt a tat felé és lefelé fokozatosan el kell vékonyítani, hogy a héjazat majd illeszkedjen a gerinchez és a fartőkéhez.
A laminált padló, a kemény műgyanta borítása miatt, erre a feladatra nem alkalmas.
palánkozás 01
Date: 11/12/2010
Így készül a palánkozás.A dörzsfák felrakása különösen sok időt kíván.A 18. században a dörzsfákat széles sávban rakták fől, és Angliában ezt nem párhuzamos darabokból készítették, hanem alakos formában. Én a hajón az un. "puskatus" alakú formát választottam, ahogy az a kinagyított képen is látható.Két egymással szembefordított darab 7mm szélességet ad ki, a tervrajz szerinti 21 mm szélességhez így három dupla sorra volt szükség.
A dörzsfák vastagsága a palánkénak majdnem duplája, úgyhogy itt már jó vastag anyaggal - 2,2 mm - kellett dolgozni.
A hajlítás a hajóorrnál és a tatnál nem volt könnyű.
Ahhoz, hogy az építés technikája a festés után is látszódjon majd, azt tervezem, hogy a palánklécek és a dörzsfák illesztési vonalain egy vékony, ék alakú szerszámmal vonalat karcolok a ragasztásba, ezáltal a palánkok vonala a festéken is átüt majd.
Remélem beválik.
palánkozás 02
Date: 11/12/2010
Az orr felőli nézeten látszik, hogy a dörzsfák csak az egyik oldalon vannak meg. A másik oldal felrakása általában már könnyebb, mert megvannak hozzá a tapasztalatok, de viszont nagyon kell figyelni, hogy szimmetrikus legyen a kettő, ezért ehhez is kell ugyanannyi idő.
palánkozás 05
Date: 02/21/2011
Készen van a teljes palánkozás. Egyenlőre lecsiszolva durván 40-es csiszoló vászonnal.
fedélzet 01
Date: 03/11/2011
Megkezdtem a fedélzetek építését. A legtöbb makettnél ennek alapját kivágják egy réteglemezből és erre építik a további részeket.
A fedélzet azonban hosszában enyhén homorú, keresztben pedig domború. Ez a profil egy darabból nem alakítható ki. Marjai ugyan ismertet a könyvében egy módszert ennek megvalósítására, de nekem az nem tetszik, ezért utánozva a valós építést, egy gerenda vázat készítettem.
A hosszanti gerendákra azért volt szükség, mert a fedélzeti rácsok, lejárók néhány helyen a keresztgerendák vonalába esnek, így ezeket ki kellet középen vágni.
Ennél az eljárásnál az jelenti a nehézséget, hogy a palánkok felfekvését minden keresztgerendánál biztosítani kell.
A lower deck csak annyira lett kimunkálva, hogy a lejáróknak alapot adjon. Ehhez még ennyire sem kellett volna bepalánkozni, de gyorsan ment, anyag is van bőven, ezért elszórakoztam vele.
A fedélzetet az Anatomy of the Ship 24 ágyús "Pandora" fregatt tervrajzából építem némi módosítással. Az Unicorn tervrajzán a fedélzet nincs kidolgozva, ezért adoptálnom kellett valahonnan. Igaz, hogy a Pandora 30 évvel később épült mint az Unicorn, de a tervrajza pontosan illeszthető az Unicorn-ra, ezért nagy a valószínűsége annak, hogy a fedélzet berendezésében lényegi eltérés nem lehetett.
Az árbocozat, kötélzet és vitorlázat is ezt a tervrajzot fogja követni.
Az árbocokat ebben a fázisban célszerű a helyükre illeszteni, mert a későbbre halasztás sok bosszúságot okozhat.
Az árbocok egyenlőre csak nyers farudak, kidolgozásukra később kerül majd sor.
fedélzet 02
Date: 03/31/2011
Az upperdeck lepalánkozva, durván lecsiszolva.
A tömítéseket úgy imitáltam, hogy a palánkok közé fekete akrillal megszínezett ragasztót használtam. Elégé piszkos munka ezzel a fekete ragaccsal dolgozni, de leginkább ez közelíti meg azt az eljárást és annak utánzatát, hogy régen a palánkokat tömítették. A palánkok közé ragasztott fekete papírcsíkok nagyon természetellenesen hatnak és giccses benyomást keltenek.
tükör 01
Date: 04/18/2011
A tükör ( Stern) építése lassú aprólékos feladat. Átültetni a térbe egy olyan kétdimenziós rajzot, amelyiken nincs egyetlen egyenes vonal, és hogy aztán az végül úgy is nézzen ki, ahogy azt a rajz mutatja, sok töprengéssel, próbálkozással jár.
A nehezén túl vagyok, a vázszerkezet megvan, erre a többi elem ráépítése talán már könnyebb lesz.
tükör 02
Date: 06/10/2011
tükör 03
Date: 08/08/2011
Most a tatgaléria ablakait készítem.Közben folyamatosan festek, de a végén azért szükség lesz egy vékony átfestésre, mert a munkálatokkal együtt jár a porképződés, ami mindenütt lerakódik. Azontúl akárhogy vigyázok a festéken sérülések is keletkeznek.
A hajó egyes részei natúr színben maradnak, ezeken csak barnítást csinálok.
Erre a célra pácot szoktak használni, de a pác nem ad egyenletes árnyalatú felületet, ezért kidolgoztam egy eljárást, ami egész jól bevált.
A festők által használt pasztilin krétát porrá töröm és lenolajban feloldom és ezt viszem fel vékonyan a felületre.
Rövid idő (30 perc) után a be nem ivódott anyagot ruhával letörlöm, majd ismételt várakozás után jól átdörzsölöm.Tulajdonképpen ez is pác, csak nem vizes vagy szeszes, hanem olajos oldatú.
A végeredmény a képen látható barna szín, ami alatt a fa anyaga látható marad.
Ahogy nézem, talán ez közelít leginkább a hajdanán használt kátrányos kencéhez.
Nagy kár, hogy a sebek építésénél nem ezt alkalmaztam.
tükör 04
Date: 09/20/2011
hajóorr 01
Date: 03/12/2012
A hajóorr építése jól megdolgoztatott.
A nehézséget az okozta, hogy a gallionkosárról csak oldalnézeti rajz van.
Első dolog tehát a ferde vetület elkészítése volt, ami a felülnézetet és a gallionlécek valós oldalnézet alakját adja meg. Ez a művelet látható első képen. A rajz alapján kartonból elkészítettem a sablont, ami némi igazítás után tökéletesen passzolt.Az ilyen célra készített karton sablonokat érdemes több rétegből összeragasztani, mert így jobb merevséggel rendelkeznek, ami a próba során nagyon hasznosnak mutatkozik.
A gallionléceket először egy darabból vágtam ki, de ezek nagyon törékenynek bizonyultak, ezért inkább megfelelő alakúra hajlított vékony léceket ragasztottam egymásra.
A hajlítást villanypákás melegítéssel csináltam a sablon alapján. Pontosra sikerült, rugalmas, erős darabok lettek.
A legjobb az lenne, ha megfelelő görbületű faágakból faragnánk ki ezeket, ahogy ez a valóságos hajóknál történt,de a megfelelő anyag beszerzéséhez egy gyümölcsöskert kellene.
A másik lehetőség az, hogy forró vízben kifőzünk vastagabb léceket, ezeket aztán sablonon meghajlítjuk, majd száradás után felhasználjuk. Mindkettő jó, de ez utóbbi tovább tart.
A következő gondot az okozta, hogy a léceket tartó bordákról semmilyen rajz nincs.
Itt is egy vetületi rajzzal próbálkoztam először, de nagyon pontatlan lett és így semmi hasznát nem láttam, tehát maradt a kísérletezés.
Először V alakú bordát csináltam, de nem lett jó, mert az alsó lécek nagyon közel kerültek egymáshoz és a középvonalhoz. A második változatban U alakút készítettem és ez már jobban mutatott.
A kísérletezgetés nagyon sok időt elvett, a rosszul sikerült megoldás pedig alaposan csökkentette az építési kedvet, de a nehezén túl vagyok.
A festés kissé megsínylette az építést, de majd a végén kijavítom.
hajóorr 02
Date: 06/08/2012
Kicsit haladtam az építésben.Felraktam az összes bordát.
Nem volt könnyű a helyükre illeszteni őket.Hogy biztos alapon álljon a modell, készítettem részére egy tartóállványt is.
Ez egyenlőre csak az építést szolgálja, később fejezem be.
hajóorr 03
Date: 09/05/2012
Befejezéshez közeledik a hajóorr. Készen van a rácsozat és a két illemhely is Ezeket a legénység használta, a tiszteké hátul az oldalgalériában volt.
El lehet-e képzelni, hogy viharos éjszakákon, amikor a hullámok elborították a hajóorrt milyen lehetett oda kiülni.
De muszáj volt, mert akit rajtakaptak, hogy a hajó belsejében végezte el a dolgát, arra nagyon kemény büntetés várt.
Ha figyelembe vesszük a rossz táplálkozási körülményeket, a gyakran romlott ivóvizet, a sok rum adagot, aminek összevont következményeként gyakoriak lehettek az emésztési zavarok, akkor ez egy nagyon forgalmas hely lehetett.
A nagyobb hajókon, ahol volt rá lehetőség igyekeztek ezeket a helyeket komfortosabbá tenni és zártan kialakítani, de a nagy létszám miatt itt sem nélkülözhették a szabadban állókat.
Megvan a forecastle homlokfalának a díszítése és a korlát is.
fedélzet 03
Date: 03/13/2013
Folytatódik a fedélzet építése.A 6 db ágyú a forecastle alatt a helyére került.Készülnek a kötélbakok is.
A képek késsé sötétek lettek, nagyon borult az idő, de bent a lakásba még rosszabb minőségű lesz a kép. Hiába a modern technika, a fény nélkülözhetetlen.
forecastle
Date: 05/22/2013
ágyúk
Date: 09/15/2013
A 24 db 9 fontos ágyú a helyére került.Lesz még velük munka, míg a kötélzetük is a elkészül.
fedélzet 04
Date: 11/18/2013
Quarterdeck a palánkozás előtt. Amikor a palánkozása elkészül az alatta lévő fedélzet nagy része már nem lesz látható, de a középhajó felől némi betekintésre azért marad lehetőség, ezért az ott lévő fedélzeti berendezéseket is el kellett készíteni.
A parancsnoki kabin belseje teljesen láthatatlan marad, ezért azt nem rendeztem be.
fedélzet 05
Date: 07/04/2014
Néhány új kép a fedélzetről.
kormányállás
Date: 10/14/2014
A kormányállás berendezése szokványos: kormánykerék, tájolószekrény, kormányrúd a kötélzettel
Ami kissé szokatlannak tűnik az a kormányrúd elhelyezkedése.Pedig a 18-ik században ez a megoldás nem volt ritka.Egyrészt az upperdeck alatt nem volt elegendő hely a kormányrúd részére, másrészt a kormánynyílás alacsony elhelyezése következtében a felcsapódó hullámok elárasztották volna az alsó fedélzetet, ezért a kormánylapát tengelyét egy zárt aknában kivezették a quarterdeckre.
A kisebb hajóknál közvetlenül a kormányrudat kezelték, a nagyobbaknál kormánykerék áttételt használtak.A köteleket vagy a fedélzet alatt, vagy fölötte vezették.Volt egy ritka megoldás is, amikor a kormányrúd a quarterdeck alá került a kapitány kabinjának a mennyezetére, az ide-oda lengő kormányrúd a nyikorgó csigákkal azonban meglehetősen indegesítő lehetett.
szobrászat
Date: 03/24/2015
árbocok 01
Date: 04/16/2016
Elkezdtem az árbocok építését. Nem mindenben követtem az eredeti építési módot, mert egy darabból faragtam ki az árbocot, ami ebben a méretarányban még talán elfogadható.
Nem kerültek rá külső megerősítő fák sem, mert a megfigyelésem szerint a 18-ik század derekáig ez nem volt jellemző.
Ami sok nehézséggel járt az a kötélbandázs két oldalán elhelyezett szorító gyűrű. Ezek nem vas, hanem faabroncsok voltak. Más anyagból nem akartam elkészíteni, mert bármivel is kísérleteztem a látvány nem volt kielégítő.
Viszont a rendelkezésemre álló faanyagból (bükk) nem voltam képes ilyen kisméretű karikákat hajlítani.
Végül a flekkenpálca viszonyult megfelelőnek. Fogalmam sincs, hogy miből készült, de a felületének tökéletes fahatása van.
Persze ezzel sem ment könnyen.
Forró vízben puhára főztem, aztán így forrón vékony szálakra hasítottam, majd forrasztópákával karikára görbítettem.
A felragasztás pillanatragasztóval történt. Itt újra vízbe merítettem, hogy puha legyen. Vizes állapotban a pillanatragasztó is jobban kitölti a hézagot és gyorsabban is köt. Szárazon lehetetlen volt a helyére ragasztani.
Először csak a gyűrű kezdő részét kentem be ragasztóval, aztán a végét erősen az árbochoz nyomva, megvártam, míg megköt és ezután kb. a fele részéig az árbocra tekertem, amikor megszáradt és el lehetet engedni végégig tekertem és pontosan méretre vágtam, majd a megmaradt részt ragasztottam fel. Persze nem ment egyszerűen, mert bizony néha a bőröm is odaragadt.
A terebek elkészítése nem jelentett különösebb nehézséget, de nem gondoltam volna, hogy milyen munkaigényes lesz.
Sokat gondolkodtam rajta, hogy milyen színe legyen. Abban az időben vagy feketére, vagy a hajó színére festették, így végül a barna szín mellett maradtam.
állókötélzet 01
Date: 06/08/2016
állókötélzet 02
Date: 12/15/2016
állókötélzet 03
Date: 12/15/2016
Részletek.
állókötélzet 04
Date: 12/15/2016
Képmix az építésről.
vitorlák 01
Date: 01/17/2019
A modell építését a vitorlák felszerelésével folytatom. A vitorlák elkészítését nem részletezem, mert erről már írtam az algíri sebek építése során.
A vitorlák felszerelését mindig a hajó elején kezdjük el, alulról felfelé haladva. A modellre így felkerült az előárboc törzs előkötélvitorla, az előárboc derék előkötélvitorla és az orrvitorla. A szerelésük sorrendje is ez. Itt kivételt teszek a szabály alól, mert a vakvitorlák felszerelését a végére hagyom.
Felszereltem az elő és a főárboc tereb alá a teheremelő csigás-köteleket is, ezek az oldalkötelek alatt láthatók, a csigáik kampója be van akasztva az oldalpárkányokon lévő gyűrűkbe, ahogy ezt használaton kívül szokták. Ezeket sok modellépítő elhagyja, pedig nagyon jól látható részei a kötélzetnek. A főárbocon mindig kettőt, az előárbocon egyet, vagy kettőt szereltek fel, a tatárbocon mindig egyet.
Az összes vitorlát megvarrtam, most készítem az vitorlafákat. Ez a sorrend a javasolt, mert a vitorlák varrásánál nehéz milliméteres pontossággal dolgozni és ha a vitorlafa rövidebb lesz a kelleténél az egy pocsék látványt ad. A vitorlákat egy folyamatban készítsük el, mert a szakaszosság csak nehezítő körülmény lesz.
vitorlák 02
Date: 03/31/2019
Felszerelésre került az előárboc vitorlázata. Alul a törzsvitorla, középen a derékvitorla, felette a sudárvitorla. A törzsvitorla kivonó, bevonó és szélszarvkötél majd csak az építés utolsó fázisában kerül felszerelésre, hasonlóan a fékkötelekhez és a feszítőkötelekhez. A törzsvitorla vég és segédbevonó kötelek pedig a fő előkötél-vitorlák felszerelése után lesznek a kötélfogókon rögzítve.Most még egy kötegben lógnak a tereben lévő csigákon.Ha már most rögzítem ezeket, akkor akadályoznák a további munkákat. Ilyen dolgokra a kötélzet szerelésénél nagyon érdemes odafigyelni.
Vitorlák 03
Date: 05/23/2019
Felszerelve a főárboc vitorlázata valamint a fő és tat előkötélvitorlák is. A szerelés sorrendje persze éppen a fordítottja volt. Ezeknél sincs még a teljes kötélzet kialakítva. Van, ami csak a befejező szakaszban kerül majd a helyére.
Vitorlák 04
Date: 03/29/2020
Elkészült a vitorlázat és kötélzet. Szárnyvitorlák nem lesznek felszerelve, egyrészt azért , mert azokkal a modell már túl széles lenne és nem férne el a helyére, másrészt a kötélzet már így is túlzsúfolt és áttekinthetetlen. A hajó ezzel már majdnem kész van.
pinnace
Date: 06/08/2022
A hajókon csónakok is voltak, egyik ilyen csónak volt a pinnace, vagy más néven pinacle.