Csata Gibraltárnál 1607 április 25-én
Dátum: 2011-08-22
Festmény az 1607 április 25-i gibraltári csatát ábrázolja, amelyben harminc holland hajó Jacob van Heemskerk admirális parancsnoksága alatt legyőzte a spanyol flottát.
A csata volt az első nagy tengeri győzelem a hollandok részére a nyolcvan éves háború ( 1568-1648) során.
Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a spanyol kincstár csődbe került. Nem volt pénz a hajók felszerelésére, a legénység fizetésére. A hajók a kikötőben horgonyon álltak, a legénység nagy része a parton volt. A hollandok csak azért tudtak betörni a kikötőbe, mert annak bejáratát őrző erőd tüzérek és lőszer nélkül nem tudta felvenni a harcot.
A kép jobb oldalán, előtérben Heemskerk zászlóshajója az "Aeolus", mellette az altengernagy Laurens Jacobsz Alteras Zeeland hajója, a "De Leeuw Roode" (a Vörös Oroszlán). Középen, háttérben a spanyol ellentengernagy hajója a "Madre de Dios (Isten Anyja). Bal oldalon előtérben a "San Augustin" látható Don Juan Alvarez d'Avila lobogója alatt. Háttérben a spanyol altengernagy hajója a "Nuestra Senora de la Vega .
Központi előtérben egy kis spanyol háromárbocos vitorlás földközi-tengeri hajó, egy még kisebb holland hajó támadása alatt áll.
A festmény ábrázolása nem áll összhangban a csatáról írt beszámolókkal.
Csata Gibraltárnál
Dátum: 2008-02-28
Egy másik kép a csatáról.
A kép részletei 1.
Dátum: 2008-02-28
A kép részletei 2.
Dátum: 2008-02-28
A kép részletei 3.
Dátum: 2008-02-28
A kép részletei 4.
Dátum: 2008-02-28
A kép részletei 5.
Dátum: 2008-02-28
Csata Gibraltárnál 2
Dátum: 2008-02-28
A Royal Prince Dovernél 1613 április 25-én
Dátum: 2011-08-22
Ez a festmény sor Pfalzi Frigyes herceg, Német Birodalmi választófejedelem és Erzsébet hercegnő (I. Jakab lánya) házasságkötése alkalmából készült 1613-ban. Az ünnepségek után a pár és kísérete a Royal Prince fedélzetén indult útnak a kontinensre 1613 április 25-én . A herceg később cseh király lett, de egy év után elveszítette a cseh királyi és a birodalmi választófejedelmi címet. Ezzel indult a harmincéves háború (1618-48). Frigyes és Elizabeth száműzetésbe vonult. Unokája, aki Hannoveri választófejedelem lett, 1714-ben került az angol trónra, mint I. György.
Ennek a dinasztiának a tagjai ülnek mind a mai napig az Egyesült Királyság trónján.
Royal Prince 1
Dátum: 2008-02-28
A hercegi pár megérkezése a hollandiai Vlissingen kikötőjébe.
Középen a Royal Prince. Előtérben balra a Red Lion, jobbra a Repulse gallionok.
Középen egy holland jacht látható.
Royal Prince 2
Dátum: 2008-02-28
Csata Ther Heyde előtt
Dátum: 2009-12-14
Középen ellőtt főárboccal Tromp admirális zászlóshajója a Brederode, amint éppen az angol Resolution 3 fedélzetes sorhajóval harcol.
A két hajó nagyságrendbeli különbsége szemmel látható és egyértelmű magyarázattal szolgál arra, hogy a hollandok miért vesztették el a háborút.
A csata az első holland -angol háborúban (1652-54) zajlott le 1653 augusztus 10-én.
A holland flottát Marten Harpertsz. Tromp admirális, - aki a csatában maga is elesett - vezette.
Az angolokat George Monck " a tengeri tábornok" parancsnokolta. A győzelem az angoloké lett.
Monck korábban katonaként I. Károly szolgálatában harcolt, a polgárháborúban aztán a parlamentiek oldalára állt. Cromwel után Ő lett a hadsereg parancsnoka, majd a flotta vezetését vette át.
A Stuart-ház restaurációjában oroszlánrésze volt, így II. Károly kegyeltje lett és elnyerte az Albemarle első hercege címet.
Nagy tehetségű, de jellemtelen ember volt.
Sámson holland gallion
Dátum: 2009-11-08
A Sámson 1602. október 3-án a flamand partok előtt lezajlott ütközetben elsüllyeszti a La Lucera spanyol gályát.
A kép kitűnően példázza azt, hogy a gályák korszaka lejárt.
Fél évszázaddal korábban azonban a gályáknak még nagy szerepe volt az Angol Csatorna vizein vívott tengeri ütközetekben.
VIII. Henrik flottájában is még számos evezős hajó szolgált, noha ezek erősen különböztek a földközi tengeri társaiktól.
A legújabb kutatások szerint Henrik hajójának a Mary Rosenak 1545 július 19-én a Wight-sziget közelében bekövetkezett vesztét is a francia gályák támadása okozta, amelyek nagy kaliberű ágyúikkal a hajó tatján léket ütöttek a vízvonal alatt. Ezen keresztül a hajó megtelt vízzel, aminek következtében túl mélyre merült, ez pedig stabilitásának az elvesztéséhez vezetett. Amikor a feltámadó szél erősen megdöntötte a nyitott ágyúablakokon beáramló víztől a súlypontja a dőlési oldalra helyeződött .
Az angolok persze ezt nem ismerték el, mert az kevésbé volt kínos, hogy a rossz manőverezés okozta a vesztét.
A történészek is sokáig úgy vélekedtek, hogy egy gálya nem lett volna képes egy Mary Rose nagyságú hajót elsüllyeszteni. Közvetlen tüzével nem is, de a megrongálásával még is a vesztét okozta.
A Royal Charles
Dátum: 2010-04-10
A második holland-angol háborúban (1665-67)1667.június 17-22 között a Temze torkolatánál vívott ütközetben de Ruyter holland admirális foglyul ejti és magával viszi Hollandiába az angolok egyik büszkeségét, a Royal Charlest
A többi hajó nagy részét felégetik.
Ez az eset hasonló volt az 1607-es gibraltári csatához.Anglia a háborúban csődbe ment, nem tudta fizetni a flotta személyzetét, így az a hollandok könnyű prédája lett a kikötőben.
Ütközet a Foja öbölben
Dátum: 2010-04-10
A krétai vagy kandiai háború során a velencei hajóhad 1649-ben - bérelt holland és angol hajókkal megerősítve - a Szmirna melletti Foja (Focchies) öbölben legyőzi az oszmán török hajóhadat.
A kandiai háború a Velencei Köztársaság, a Máltai Lovagrend és az Oszmán Birodalom hosszú, 1644-től 1669-ig tartó harca a Földközi- és az Égei-tengeren. A harc fő helyszíne a Velencéhez tartozó Krétán volt, ahol a székhely Kandia (Iráklio) ostroma több mint 20 évig zajlott, s innen kapta konfliktus a nevét. A véres háború (csak Kandia ostrománál 30 ezer keresztény és 120 ezer oszmán vesztette életét) végül a törökök győzelmével ért véget, s Velence elvesztette korábbi nagyhatalmi pozícióját, amit a további két győztes háborúban (1683-99, 1714-18) sem nyert vissza.
Ennek a háborúnak volt egyik mellék eseménye az 1664-es szentgotthárdi csata.
A törökök megnyerték ugyan a háborút, de valódi győzelmet nem arattak, mert az események nyilvánvaló tették az Oszmán birodalom gyengülését, következményei pedig még jobban elmélyítették a gazdasági válságát.
Velence az Oszmán birodalom legfontosabb európai kereskedelmi partnere volt, kiszorítása a kelti régióból a birodalom bevételeinek nagyarányú csökkenését idézte elő.
A franciák, akik a törökökkel igyekeztek jó kapcsolatot ápolni megpróbálták ugyan az űrt kitölteni, és megjelentek itt a hollandok is, de a velencei kereskedelem kiesését nem lehetett pótolni.
Damietta elfoglalása.
Dátum: 2010-04-27
A kép azt a harlemi legendát ábrázolja, ami szerint 1218-ban, az 5. keresztes hadjárat során egy harlemi hajó szakította át az egyiptomi Damietta kikötőjének záróláncát.
A festmény nem korhű, hiszen 17-ik századbeli hajókat ábrázol.
Az eset érdekessége, hogy a fríz, holland, osztrák, francia, angol, spanyol keresztesek mellett a harcokban magyarok is részt vettek.
A spanyol armada Anglia partjai előtt.
Dátum: 2010-05-07
Itt nagyon jól látható a spanyol galleonok más nemzetek hajóitól eltérő jellegzetes építési módja.
A kép természetesen nem az Armada hajóit ábrázolja, mert valamivel később készült, de a két időpont között a hajóépítés nem sokat változott, ezért bizonyítékul szolgál arra, hogy a spanyolok hajói nem voltak lomha óriások, miként ez a történetírásban áll.
A Hollandse Tuyn
Dátum: 2010-05-13
Az Amszterdami négyárbocos, a Hollandse Tuyn és más hajók visszatérése Brazíliából Paulus van Caerden vezetésével.
Az expedícióra 1603 és 1605 között került sor hat hajóval.
A képen jól látszik a holland hajók építési sajátossága, ami megmutatkozik majd a Wasa, sőt az angol Royal Princ és a Sovereign of the Seas szerkezeti felépítésében is.
Santa Caterina de Monte Sinai
Dátum: 2010-06-13
Ez a hatalmas portugál karakk 1520-ban épült az indiai Kochiban.Egy ideig Vasco de Gama, India alkirályának zászlóshajója volt. A képen több karakk társaságában látható, de a kor szokásainak megfelelően mindegyik ugyanazt a hajót ábrázolja különféle nézetekből.
Fedélzethossza: 38 m
Szélessége: 13 m
Merülése. 4 - 4,5 m
Fregattok csatája
Dátum: 2010-06-17
Ez a klasszikus T alakzat. Az angol hajó itt hátrányban van, mert spanyol ellenfele az összes ágyújával lőheti a tatját, míg neki nincs lehetősége a tüzelést viszonozni.
Az 1710-ben lezajlott ütközet végén az Angol Kelet-Indiai Társaság képen látható Stanhope nevű 70 ágyús hajója, tíz más hajóval együtt, a Blas de Lezo kapitány vezényelte spanyol fregatt foglya lett.
Blas de Lezo a spanyol haditengerészet egyik legbátrabb, legtehetségesebb tisztje volt,elérte az admirálisi tisztséget is.
Közben elveszítette a bal lábát, a jobb karját és a bal szemét.
Horn város látképe
Dátum: 2011-08-22
A képen látható hajók szép példái a 17. szd. eleji holland gallionoknak. Megfigyelhető a változás menete is.
Az egyik még nyitott taterkélyes, a másiknak az oldalán már kialakítottak egy fedett részt.
A Luxborough Galley égése
Dátum: 2011-09-04
A "Luxborough" William Kellaway kapitány parancsnokságával rabszolgákat szállított a South Sea Company megbízásával.
Angliából olcsó árukkal megrakodva 1725 októberben indult a Nyugat-Afrikai Cabindába.Itt 600 rabszolgát vett fel.Az út második szakaszán 8 fő a személyzetből és 203 fő az afrikaiakból meghalt.Jamaicába 1726 októberben érkeztek.A túlélő rabszolgák értékesítése után a "Luxborough" 1727 májusban indult vissza Angliába tele rummal és cukorral.
A hajó 1727 június 25-én kigyulladt, amikor egy hordó rum a kantinban felrobbant.A hajó leégett és elsüllyedt. Kelloway és csapata ezután két hétig sodródott a közép-atlanti óceánon egy kétevezős csónakban, míg végül 1727 július 7-én megérkeztek Új-Fundland partjaira, ahol a halászok megmentették Őket.
Ez egy hírhedt eset volt, mert a túlélők a mentőcsónakban az életben maradásuk érdekében kannibalizmusra kényszerültek.
Deptford kikötője
Dátum: 2011-09-12
A kép több témát egyesít Deptfordban. Az egyik a Cambridge (kép bal oldalán)80 ágyús, 3 fedélzetes hajó vízrebocsátása 1755 okt. 21-én. A másik a Royal George ( a kép jobb oldalán) 100 ágyús, 3 fedélzetes hajó ábrázolása, amely valójában egy évvel később készült el Wolwichben.
Egy 74 ágyús, 2 fedélzetes hajó építése is látszik a kép központi hátterében.
Ezen kívül a szokásos kikötői tevékenység és a kisebb hajók látványa sem érdektelen
Deptford ebben az időben a tengerészet fontos központja volt Angliában. Hajógyárát még VIII. Henrik alapította. Raktáraiból származott a hajóhad ellátásának jelentékeny része.
Quebec és Surveillante csatája
Dátum: 2011-09-26
Ezen a képen egy brit és egy francia fregatt küzdelme látható, amely az amerikai Függetlenségi Háburú során zajlott le 1779, október 6-án a francia partvidéken Ushant város közelében. A Quebec 32 ágyús brit fregattot a 10 ágyús Rambler kutter kísérte, a Surveillante 36 ágyús francia fregatt kísérője a 10 ágyús Expedition nevű kutter volt.
A csata az által alakult ki, hogy a kedvezőbb széllel hajózó francia fregatt bevárta üldözőjét. Az ütközet három órán keresztül zajlott, minek során mindkét hajó elvesztette az árbocait. A francia hajó árbocai a hajó oldalán estek át, az angolé a hajóé hosszában feküdtek el. Az angol hajó kigyulladt. A hajók ekkor beszüntették a harcot és a franciák az angol hajó legénységének mentésére sietettek. Ebben egy, a közelben haladó orosz hajó (nincs a képen) is részt vett. Ennek ellenére az angol hajó személyzetéből 127 fő odaveszett.
A Quebec parancsnoka Farmer kapitány nem adta meg magát és meghalt, amikor a hajója felrobbant.
A hajó orrán állva látható.
A csatát mind a franciák, mind az angolok győzelemként ünnepelték. Az Admiralitás Farmer kapitány özvegyének 200 font éves nyugdíjat adományozott, 8 árván maradt gyermeke pedig személyenként évi 25 font ellátásban részesült, helytállását valamennyi tengerészt tiszt számára követendő példaként értékelték.
Arról, hogy a többi áldozat hozzátartozói milyen kárpótlást kaptak nem szól a történet, attól tartok semmit.
Farmer kapitány személyével kapcsolatban említést érdemel még, hogy Ő volt 1773-ban Horatcio Nelson első parancsnoka a Seahorse fregatton, mikor Nelson tengerész hadapródként a Royal Navy kötelékébe lépett.
A Quebec egyébként tüzérség tekintetében hátrányban volt a 18 fontos francia fregattal, mert nem sokkal korábban zátonyra futott, és hogy onnan elszabaduljon 12 fontos ágyúit kénytelenek voltak vízbe dobni. A javítás után azonban csak 9 fontos ágyukkal tudták felszerelni, ami akkoriban a fregattok tekintetében már elégtelen volt.
Kereskedelmi hajók keleten
Dátum: 2011-10-24
A festmény szokatlan, mert azt ábrázolja, hogy holland, spanyol és angol hajók békésen kereskednek együtt egy Távol-keleti kikötőben. Ezzel azt az időt jeleníti meg, amikor 1609-21 között Spanyolország, a lázadó holland tartományok és Anglia között fegyverszünet volt.
A kép baloldalán lévő hajó nem harcban áll, hanem díszlövést ad le.
A festmény azt a felfogást tükrözi, ami a hollandoknak egy ideális állapot lett volna: szabad kereskedelem minden óceánon és nemzetközi területen .
Bábel tornya
Dátum: 2009-02-19
A kép 1480-90 között készült a németalföldi Brugesben. Ismeretlen festő műve. Fő témája az építkezés, de hajózástörténeti szempontból sem érdektelenek a jobb oldali háttérben látható hajók.
Itt egy nagyobb háromárbocos és kettő kisebb, egy árbocos karack (nao, nave) és két egy árbocos karavella szerű hajó látható.
Úgy látszik a karavella nemcsak a spanyol, portugál régióban volt elterjedve, hanem szerte az atlanti partokon. Ez tehát alátámasztja azt az elképzelést, hogy a típus alapja talán még sem mediterrán eredetű, hanem lehet a francia nef (német kogge) kisebb , előbástya nélküli változata is, ami ebből a térségből terjedt el dél felé.
Erősítheti ezt az is, hogy ezek itt kereszt-vitorlázatuak és kezdetben a portugál karavellák is csak egy keresztvitorlát hordtak és csak később, az afrikai partok mentén kialakuló észak-déli hajózási utak széljárása miatt tértek át a latin vitorlára.
Feljegyzett tény, hogy amikor a bayonnei kalózok nef (kogge) hajóikkal 1304 táján megjelentek a Földközi tengeren a barcelónai, a genovai és velencei hajótulajdonosok rögtön hasonló hajók építésébe kezdtek, vagyis előtte a mediterráneumban ilyen típusú hajók nem voltak. Ezekből alakult ki aztán 1340 körül a karack. A karack az arab „krak” szó latinos változata, jelentése "erőd". A név idővel észak felé is elterjedt.
Feltehető, hogy a karavella kialakulása is ezt az utat járta be, a hajó északról származott a neve pedig déli eredetű.Nevének jelentését mind a mai napig nem sikerült tisztázni. Ez a név viszont észak felé már nem terjedt el, a németalföldi régióban például később "jagd" (jacht)néven szerepeltek hasonló felépítésű hajók.
Jónás és a bálna
Dátum: 2011-11-10
Az 1610 és 1620 között készült festmény holland hajókat ábrázol a viharos tengeren. A középen lévő hajó a bibliai Jónás történetét idézi meg, de nem ettől válik érdekessé.
A hajók mind galleonok, ehhez nem fér kétség. A középen lévőnél azonban egy érdekes fedélzetkialakítás fedezhető fel, mégpedig az, hogy az előbástya és a quarter fedélzet közötti rész nem nyitott, hanem fedélzet borítja.
Így a hajón végigfutó fedélzet síkjából csak a popdeck (a hajó végén lévő rövid fedélzet) emelkedik ki. A hajó fedélzetén tartózkodva tehát úgy látjuk, hogy nem egy galleon, hanem egy jacht fedélzetén vagyunk.
Innen eredhet az a holland írásokban fellelhető furcsaság, amely háromárbocos, kereszt vitorlázatú hajókra is esetenként a jacht megnevezést használja. A holland jachtok fedélzetkialakítása hasonló volt, de az igazi jachtokat csak egy, vagy másfél árboccal szerelték fel.
A fedélzet építés ilyen módja, az 1655 táján megjelenő pinasse építésű hajóknál is előfordult. A Holland Keletindiai Társaság hajónál ezért terjedt el egy ilyen furcsa besorolás, hogy " jacht vagy pinasse"
A guarter fedélzet szintjében, az előbástyával egybefüggő fedélzet kialakítása a 18. szd. kereskedelmi hajóinál általános lett, később pedig a hadihajóknál is elterjedt. Ilyen a Victory fedélzete is.
Ezeket azonban már nem nevezték jachtnak.
Naval snow
Dátum: 2011-09-13
Az 1755-ben készült kép a hajót két nézetből ábrázolja, oldalról és a tat felől. Ez a hajó a „snow” típushoz tartozik. Vitorlázata hasonlít a brigghez, de mégsem ugyanaz.
A főárbocnál a fedélzet és a tereb közé egy pótárbocot építettek be, méghozzá úgy, hogy a tengelye körül el lehetett fordítani. Ehhez rögzítették a gaffrudat.
A csonka vitorlát kötélgyűrűkkel erősítették a gafrudhoz és a pótárbochoz. Bumrudat nem használtak.
A képen látható hajó a haditengerészet szolgálatában állt, de nem volt hadihajó.
Valószínűleg szállítási feladatokra használták.
Tengeri ütközet
Dátum: 2011-08-22
A 17. század első felében kereskedelmi érdekek miatt konfliktus keletkezett Anglia és Hollandia között, amit a Cromwell féle 1651-es törvény végképp kiélezett. Ez ugyanis a holland fuvarozók elsőbbségét fenyegette az európai tengeri kereskedelemben. Az első tengeri háború Anglia és a Holland Egyesült Tartományok között 1652-ben tört ki és 1654-ig tartott.
A kép bal oldalán és középen a három angol hajó látható. A jobb szélen egy holland hajó közlekedik feléjük és a legközelebbivel tűzharcban áll.
A csata a Temze torkolatában zajlott le 1652 szeptember 28-án. A holland akció megtorlás volt egy brit támadásra, ami nem sokkal ez előtt történt a holland hering flotta ellen, amely orvhalászatot végzett a brit vizeken. A hollandokat Cornelisz de With admirális, az angolokat William Penn és John Bourne admirálisok vezették. Bár a két flotta hasonló méretű volt, a hollandok hátrányos helyzetben voltak hajóik túl kicsi mérete és könnyebb fegyverzete miatt. A harcban ennek következtében alul maradtak. A hátrány megszüntetésére indították el a két szakaszból álló hajóépítési programjukat, amelynek eredményeként hamarosan 60 új csatahajóból álló flottával rendelkeztek Maarten Tromp admirális parancsnoksága alatt.
A kép tanúsága szerint a század közepén az angol hadiflottát még mindig galleonok alkották, amik azonban már az utolsó mohikánok lehettek, mert a második angol-holland háború (1665-67) ábrázolásain már csak barokk típusú hajók jelennek meg.A gallionokat valószínűleg egyszerűen átépítették az új formára, ahogy történt ez a híres Royal Princcel is.
Naval Royal brigantin
Dátum: 2011-09-13
A taton lévő piros zászló, az Union Jack szerint ez egy Royal Naval Brigantine.Az orrán lévő zászló pedig azt mutatja ez egy olyan hajó, ami nincs kötelékbe sorolva, hanem függetlenül tevékenykedik. A hajó kétárbocos, 10 ágyús sloop of war (harci sloop) 1765-ből. Az előárbocon keresztvitorlákkal, a hátsó (fő) árbocon kereszt és latinvitorlával. Ekkor már létezett a csonka vitorla is, de a brigantinokon a latin vitorlát alkalmazták. Később a brigantinok hátsó árbocáról eltűnt a keresztvitorla és csak hosszvitorlát viseltek.
HMS Royal Katherine
Dátum: 2011-09-14
A HMS Royal Katherine 84-ágyús másodosztályú háromfedélzetes sorhajó volt, a Királyi Haditengerészeti Hajógyár építette 1664-ben Woolwichban .
A második angol-holland háború (1665-67) idején a következő csatákban harcolt; Lowestoft (1665), a négy napos csata(1666), és a St. James napi csata ( 1666).
A harmadik angol-holland háború (1672-74) Solebay-nél (1672) zajló csatájában elfogták a hollandok, de még aznap visszafoglalták az angolok.A következő csata Schooneveld (1673)
A kilenc éves háború idején (1688-97) részt vett a Barfleur-i (1692) csatában.
1702-ben Portsmouthban átépítették 90 ágyússá.
A spanyol örökösödési háborúban (1701-14) George Rooke admirális zászlóshajója volt. 1706-ban John Churchill Ramilliesi csatában aratott győzelmének tiszteletére átkeresztelték Ramillies névre.
1749-ben a Portsmouth hajógyárban újjáépítették.
A hétéves háborúban(1756-63)John Byng admiralis zászlóshajója volt. Byng nem hajtotta végre Port Mahon felmentését és így a franciák elfoglalták Menorca szigetét, amiért haditörvényszék elé állították és kivégezték.
1760 február 15-én hajótörést szenvedett Bolt Head közelében Plymouth mellett. A legénység körülbelül 850 ember mind odaveszett, kivéve 20 tengerészt és 1 tengerészhadapródot.
1749 évi újjáépítés után.
Befogadóképesség: 1689 tonna
Hossz: 51 m ágyúfedélzeten
Szélessége: 15 m
Merülése: 6,15 m
Fegyverzet: ágyúfedélzet: 26 × 32 fontos, középső ágyúfedélzet: 26 × 18 fontos, felső ágyúfedélzet: 26 × 12 fontos, quarterfedélzet: 10 × 6 fontos, mellvéd: 2 × 6 fontos
A kép 1699-ben készült.
Byng admirális kivégzése
Dátum: 2011-12-11
A festmény John Byng admirális kivégzését ábrázolja egykori hajója a Monarch fedélzetén Portsmouthban. A hadbíróság bűnösnek találta abban, hogy 1756-ban a hétéves háború elején nem akadályozta meg Minorca elfoglalását
1756 márciusában John Byng admirális azt a parancsot kapta, hogy 10 hajóból álló flottájával induljon el Gibraltárból a sziget védelmére, és vigyen magával 200 tengerészt a helyőrség megerősítésére.
Mivel késve érkezett, a francia flotta által Toulonból átszállított hadsereg a St. Philip erőd kivételével elfoglalta szigetet.
Byng tájékoztatta az Admiralitás Lordjait és jelezte, hogy nincs elég hajója, embere és nem kapott erősítést.
A francia flottát csak mérsékelt harci kedvvel, minden eredmény nélkül támadta meg.
Azután hajóinak kijavítására, a készletek kiegészítésére, a hiányzó létszám feltöltésére és az erősítés bevárására visszahajózott Gibraltárba.
A következmény Byng letartóztatása és bebörtönzése, majd egy hónapig tartó vizsgálat Portsmouthban, amely valójában csak bűnbak keresés volt. Ezzel a kormány azt a mulasztását palástolta, hogy nem gondoskodott időben a sziget védelméről, holott tudomása volt a franciák szándékáról.
Kortárs beszámolók azt mutatják, hogy Byng a tárgyaláson nagy bátorságról tett tanúbizonyságot. A St George fedélzetén Commodore Thomas Smith elnöksége alatt működő bíróság 1757 január 27-én kötelességmulasztásban találta felelősnek.Nem azért, mert a sziget védőinek nem nyújtott segítséget, hanem azért, mert nem támadta meg a francia flottát és nem semmisítette meg azt, holott az erőviszonyok egyformák voltak. Mindazonáltal Byngnek az akcióban mutatott személyes bátorsága alapján egy erős kegyelmi ajánlást tettek II. György felé, aki azonban azt elutasította.
A bíróság elrendelte, hogy Portsmouthban lévő hajók kapitányai és tisztjei mind vegyenek részt Byng kivégzésén a Monarch fedélzetén 1757 március 14-én.
Az admirálisnak megengedték, hogy Ő adja meg a jelt a végrehajtásra, amit a kendőjének leejtésével végzett el.Byng nagy bátorsággal viselte a sorsát az utolsó pillanatig.Ezt a pillanatot örökítette meg a festmény.
A történet ihlette a francia író Voltairet híres megjegyzésére. "Angliában úgy gondolják, jó, ha időről időre kivégeznek egy tengernagyot , hogy ez ösztönözze a többieket."
Ennek valószínű megvolt a hatása, mert Byng maradt az egyetlen admirális, akit valaha kivégeztek.
Megérkezés Kelet-Indiából
Dátum: 2011-06-09
A kép közepén látható hajó a Mauritius, a holland gallionok szép példánya, más hajókkal együtt 1600-ban megérkezik a második Kelet-Indiai expedicióról.
Az ázsiai kereskedelem kiépítésére a hollandok 1602-ben megalapították a Holland Kelet-Indiai Társaságot, amely hamarosan a világ legnagyobb kereskedelmi vállalkozása lett. Kereskedelmi állomásai behálózták Indonéziát, Japánt, Tajvant, Ceylont és Dél-Afrikát.
A Nyugat-Afrikai és Amerikai kereskedelem lebonyolítására megalakítják a Nyugat-Indiai Társaságot, amelynek központja Nieuw Amsterdam a későbbi New York lett. A kereskedelemből azonban nem maradt ki a Balti-tenger, Oroszország, Olaszország, Levante és más a Földközi-tengeri országok sem.
Az 1648-as vesztfáliai békében Hollandia megszerezte magának a szabad világkereskedelmi jogot. Az Egyesült Tartományoknak 1670-ben mintegy 15 000 hajója volt, ötször annyi, mint az angol flottának és ezzel birtokolta a szállítás monopóliumát a tengereken. A fő kereskedelmi termékek a fűszerek, bors, selyem, porcelán, tea, pamut, cukor, rum, dohány, kávé és a prémek.Bekapcsolódtak a rabszolga-kereskedelembe is.
Hollandia világkereskedelmi monopóliumát később Nagy Britannia törte meg.
A Buckingham sorhajó vízrebocsátás előtt
Dátum: 2009-05-21
A Buckingham harmadosztályú 70 ágyús sorhajó látható a képen 1751-ben Deptfordban,a vízrebocsátása előtt. A mellette lévő dokkban egy új hajó építése kezdődik.
A hajót 1771-ben átalakították és átkeresztelték Grampusra. Ezután ellátó hajóként szolgál tovább, amíg 1778-ban eltűnt.
Befogadóképessége: 1436 tonna
Hossz: 48,8 m (gundeck)
Szélessége: 13,7 m
Merülése: 5.9 m
Fegyverzet: gundeck:26 × 32 fontos, felső gundeck:28 × 18 fontos, guarterdeck:12 ×9 fontos, mellvéd:4 × 9 fontos
Francia hadihajó 1626
Dátum: 2009-10-19
A francia hadiflotta megteremtése Richelieu bíborosnak, Xlll. Lajos király főminiszterének (1624-1648) nevéhez fűződik. Mivel a franciáknak nem voltak hajóépítési tapasztalataik, ezért 1626-ban 5 hajót építtettek Hollandiában. Ezek egyike a képen látható hajó, amint egy holland hajó felvezetésével kifut a kikötőből.
A franciák aztán ezek alapján kezdték el a saját konstrukcióik kialakítását, melyeknek egyik híres példánya az 1636-ban épített La Couronne volt.
A La Couronne-ról nem maradt fenn kép, de nagyon hasonló lehetett a képen ábrázolt hajóhoz.
Kis hajógyár a Temze parton
Dátum: 2011-09-13
Két fregatt építése látható a hajógyár udvarán. Egyik vizes dokkban, a másik száraz dokkban áll. Az ilyen kis hajógyárak magántulajdonban voltak és főként a partmenti és kereskedelmi hajók tartoztak a profiljukba. Néhányan építettek briggeket és sloopokat haditengerészeti megrendelésére miáltal a haditengerészeti hajógyáraknak lehetővé vált, hogy csak a nagyobb hajók építésével foglalkozzanak. A festők gyakran ábrázolták ezeket a munkákat, mint ezen a képen is, ahol egy Temze melletti kis gyár látható a folyó felől. A kép 1774-1784 között készült.
HMS Pearl és a Santa Monica
Dátum: 2012-03-04
Az Amerikai Függetlenségi Háborúval párhuzamosan zajló Angol-Spanyol háború(1779-1783)során történt ez az összecsapás 1779 szeptember 14-én az Azori szigetek közelében.
Nem sokkal az üzembehelyezése után a Pearl brit 32 ágyús fregatt George Montagu kapitánnyal az Azori-szigeteknél cirkált, amikor kora reggel megpillantottak és üldözőbe vettek egy vitorlást. Miután több órán át üldözték tüzet nyitottak, és két órás harc következett. A másik hajó egy spanyol fregatt, a 26 ágyús Santa Monica volt. Bár a spanyol hajó gyengébb fegyverzettel rendelkezett, a harc kiegyenlített volt, mert Montagu személyzete viszont nagyrészt újoncokból állt, mivel csak 10 embere szolgált korábban hadihajón.
Az összecsapás az angolok győzelmével végződött. A spanyol hajó végül kapitulált, mert súlyos sérüléseket szenvedett, és a legénységéből is sok embert vesztett.
A festményen a Pearl áll a középpontban a tatját mutatva, a bal oldalán a Santa Monica. A jobb oldalon távolban még két brit fregatt látható.
A kép nem hitelesen ábrázolja a hajókat.
A Santa Monica főtüzérsége csak 26 db ágyú volt, a kisegítő tüzérség pedig csak 2 db 4 fontosból állt.
A festményen sokkal több van.
Aemilia
Dátum: 2011-11-16
Az Aemilia 1632-ban épült Rotterdamban. Az első holland két fedélzetes hadihajó, nagy raktérrel rendelkezett, ami lehetővé tette, hogy hosszú ideig legyen a tengeren.
A hollandoknak ekkor még nem volt nagy hadiflottájuk. Háború esetén kereskedelmi hajókat fegyvereztek fel és állítottak szolgáltba, ami ekkor már meglehetősen elavult megoldásnak számított.
Először 1636-ban Philips van Dorp , majd 1637-ben Maerten Harpertz Tromp admirális kapta meg zászlóshajónak. A kapitánya hosszú időn át Barend Barendsz Cramers volt.
A holland tartományok ekkor még a 80 éves (1568-1648) háborújukat vívták Spanyolországgal. Az Aemilia Tromp zászlóshajójaként több győztes ütközetet vívott a spanyol hajókkal. Szinte állandóan a tengeren tartózkodott a Dunkerque elleni blokád fenntartása érdekében. Flandria ekkor még spanyol kézen volt, és a Dunkerque-i kikötőből kifutó spanyol hajók miatt a hollandok csak a brit szigetek megkerülésével juthattak biztonságosan haza. A kikötő blokádja azonban lehetővé tette, hogy a rövidebb utat, a Doveri szorost használják.
Legnagyobb csatáját 1639 október 21-én vívta d, Oquendo spanyol admirális ellen az angol partok ellőt (Battle of the Downs), amelyben a hollandok a Dunkuerqe-i spanyol hajóhad nagy részét megsemmisítették.
Az állandó használat miatt 1647-re a hajó annyira tönkrement, hogy nem volt érdemes megjavítani és kivonták a szolgálatból. Egyik forrás szerint eladták a franciáknak, egy más forrás meg azt írja, hogy lebontották és árbocait Rotterdamban a Groote Kerk alapozásánál használták fel. Később a mellé ásott a sírba temették Witte de With admirálist.
Hossza: 37 m az ágyúfedélzeten, szélesség: 9,91 m, merülése: 4.3 m
Fegyverzet: 57 ágyú; ágyúfedélzet: 4 x 36 fontos, 11 × 24fontos, 9 × 18 fontos, felső ágyúfedélzet: 3 × 18 fontos, 21 × 12 fontos, egyéb helyek: 9 × 6 fontos
Aemilia (2)
Dátum: 2010-01-27
Az előbbi rézmetszet egy másik kiadásban és nagyobb felbontással.
Aemilia 1639
Dátum: 2011-12-14
Ez a festmény is az Aemiliát ábrázolja az 1639-es Downs mellett vívott csatában. A hajó két nézetből látható. Ez az ábrázolásmód akkoriban megszokott dolog volt.
A távolabbi képen jól megfigyelhető a holland hajók jellegzetes fedélzet tagolása.
Hajóépítés
Dátum: 2007-05-30
A képen két hatodik osztályba tartozó 20 ágyús hajó "post ship" építése látható.
Ez a megnevezések csak a Royal Navy-nál létezett.Így nevezték azokat a legkisebb, még osztályba sorolt 20-24 ágyús hajókat, amelyek fregattnak már kicsik voltak.
A név jelentése: "hajó után". A hajósnyelv zsargonja azonban ezeket a hajókat is fregattnak nevezte.
A 20 ágyúnál kevesebbel rendelkező hajók 1714 után már nem voltak osztályba sorolva, ezek összefoglaló neve "sloop" volt.
Ennek megértéséhez tudni kell, hogy az angolok csak a háromárbocos, kereszt vitorlás hajókat nevezték "shipnek" és ezek voltak csak osztályba sorolva. A többi, ettől eltérő vitorlázatú hajó neve lehetett sloop, ketch, brig, schooner, stb.Ezek sose voltak osztályba sorolva.
A "post ship" tehát a sor alján valamiféle átmenetet képezett a két csoport között, ahogy az osztályba nem sorolt hajók közül a sor legfelső végén 1761 után rendszerbe kerülő háromárbocos, keresztvitorlázatú sloopokat "ship sloop" névvel közlitették a felette állókhoz.
A nem szakavatottaknál ez a finomhangalás zavart okoz.
A 18. században ezeket a hajókat nem a királyi hajógyárakban, hanem megrendelés útján magán vállalkozókkal építették.
A hajók tervezése azonban központilag történt.
Hajóépítés a Temzén Redriff-ben
Dátum: 2011-09-13
A képen kereskedelmi fregattok építése látható 1792-ben.
A kép furcsasága, hogy a hajók oldalán nincsenek ágyúnyílások, pedig ebben az időben a kereskedelmi hajók nem nélkülözték az ágyúkat, főként ekkoriban, amikor kezdtek kiújulni a francia-angol ellentétek, amik nemsokára hosszú háborúskodásba torkolltak.
Másik furcsaság a holland vonatkozások, mint a rakparton lévő holland zászló és egy holland kereskedelmi Dogger a folyón.
Bal felé a távolban a Szent Anna templom tornya látható, ez adja meg a helyszínt, a Redriff vagy más néven a Rotherhithe utcát a parton.
Peregrine Royal yacht
Dátum: 2011-09-13
A kép közepén a ship-vitorlázatú "Peregrine" királyi yacht látható bal oldali nézetben, mellette egy ketch-vitorlázatú yacht. Jobb szélen a vízparton Deptford a Királyi Hajógyárral, ahol a királyt és a diplomáciai tevékenységet kiszolgáló jachtok rendszeresen állomásoztak. Balról a folyón lefelé vitorlázik egy kétfedélzetes hadihajó a Royal Standard, a Queen Anne, vagy a George. A festmény keletkezésének pontos körülményei nem tisztázottak, de úgy gondolják, hogy akkor készült, amikor Anna királynő halála után I. György 1714. szeptember 18-án Angliába érkezett. A kontinensről a "Peregrine" jacht fedélzetén Admiral Berkeley vezetése alatt, egy húsz hajóból álló kísérettel kelt át és egy viharos, de sikeres út végén Greenwichben kikötöttek. Szolgálataiért ez alkalommal a "Peregrine" kapitányát, William Sandersont lovaggá ütötte a jacht fedélzetén még a kikötés előtt. A "Peregrine" gályát 14 évvel az esemény előtt építették és később átnevezték "Carolin" névre a walesi hercegnő tiszteletére. I. Györgynek, aki Hannover választófejedelme is volt, váltakozva kellett tartózkodni a két országban, így rendszeresen használta a királyi jachtokat és uralkodása alatt (1714-1727) hatszor kelt át Hanoverbe. Erre a célra szolgált tizenöt jacht és más luxushajók.
A HMS Triumph
Dátum: 2013-12-02
A HMS Triumph II. Károllyal, Anglia uralkodójával (1660-1685) és öccsével Jakab Yorki herceggel, Károly után II. Jakab néven Anglia királya (1685-1688) a fedélzetén és három Royal Yacht Dover előtt.
Jakab 1660-1673 között az angol hajóhad főparancsnoka volt, 1665-ben és 1672-ben fényes győzelmet aratott a hollandok fölött.
Azonban katolikus volta miatt a parlament nyomására 1673-ben a posztjáról le kellett mondania.
A HMS Triumph az angol Királyi Haditengerészet (Royal Navy) 42 ágyús nagy hajója (great ship) volt, ami a későbbiek során bevezetett rangsorolás alapján másod osztályú sorhajónak felelt meg. (Lásd még http://hajomakett.hu/content/view/866/42/lang,hu/) Építette William Burrell a Deptford Royal Dockyardban, ahol 1623-ban készült el. Mint sok nagy hadihajót a 17. században ezt is többször módosították, aminek következtében a mérete és űrtartalma 65 év szolgálati ideje során nőtt. A 1660-ban az eredeti fegyverzete 64 ágyúra emelkedett, míg 1666-ban megemelték 72-re.
A Triumphot a haditengerészet 1688-ban eladta.
Általános jellemzők:
Osztály és típus: 42 ágyús nagy hajó (great ship), később másod osztályú sorhajó
Térfogata: 921 tonna (935,8 tonna)
Hossza: 34 m (gerinc), átépítés után 36 m (gerinc)
Szélesség: 11.13 m, átépítés után11,73 m
Hajóűr mélysége: 5.2 m
Vitorla: Teljes vitorlázat
Fegyverzet: 42-72 db különböző kaliberű ágyú
Csata Cadiznál
Dátum: 2011-12-10
A cádizi zsákmányolás 1596-ban az angol-spanyol háború (1584-1604) egy olyan eseménye volt, amikor Robert Devereux Essex 2. Lordja vezette angol - holland csapatok és a Charles Howard Nottingham 1. Lordja által vezetett nagy angol-holland flotta a holland Egyesült Tartományok megsegítésére rajtaütöttek a spanyol Cádiz városán.
A spanyol parancsnokság előrelátásának hiánya és szervezési problémák miatt az angol-holland erők kevés ellenállással találkoztak. Annak érdekében, hogy ne kerüljön a fosztogatók kezére a spanyolok felgyújtották a cádizi öbölben horgonyzó flottát. A támadó erők partra szálltak: elfoglalták és kifosztották majd felgyújtották a várost, túszként elhurcolták a város több kiemelkedő polgárát, akiket Angliába vittek és csak váltságdíjért engedtek szabadon.
A spanyoloknak nagy gazdasági veszteséget okozott a fosztogatás: a város és a flotta leégett, ezzel ez lett az egyik legnagyobb angol győzelem a háború során. Annak ellenére, hogy nem ez volt az expedició elsődleges célja, hanem az ezüst flotta kincseinek a megszerzése, ami végül is nem sikerült, mert a flotta hírt kapott és egy másik kikötőbe hajózott. A rajtaütés mégis hozzájárult a spanyol kincstár következő évben bekövetkezett csődjéhez.
Ehhez képest Drake 1587-es Cadiz elleni támadása tényleg csak szakállperzselés volt.
East Indiaman
Dátum: 2014-03-07
Angol nyelvterületen így nevezeték azokat a nagy kereskedelmi hajókat, amelyekkel a 17.század végétől a 19-ik század elejéig a távol-keleti kereskedelmet bonyolították le.
Ezek a hajók méretükben és felépítésükben megegyeztek a negyed osztályú kétfedélzetes sorhajókkal és nagyobb távolságról nem is lehetett közöttük különbséget tenni, ami jó védelmet jelentett számukra a kalózok és az ellenséges országok zsákmányolói ellen.
Némi eltérés azért létezett a hadihajókkal szemben a tatfelépítés, a felső fedélzet és az öblösebb hajótest kialakítása tekintetében.
A hajót kisebb-nagyobb eltérésekkel a kontinentális országok kereskedelmi tengerészete is használta.
A képen egy ilyen hajó látható három nézetben.
Blackwall hajógyár a Temze partján
Dátum: 2011-08-22
A képen a Blackwall hajógyár látható a Temze északi partján Greenwichtől keletre, ahol a Királyi Haditengerészet és a Kelet-Indiai Társaság hajói épültek a 17. század elejétől. A hajógyár a virágkorát John Perry irányítása alatt a 18. század végén élte, ami a későbbiekben folytatódott Greens alatt, amikor a "Blackwall fregatt"-ok épültek itt. A kép bal oldalán látható egy kész hajó a jobb oldala felől, amint éppen a vízre eresztik. Erről úgy gondolják, hogy egy ötödik osztályú hajó, a 44 ágyús "Adventure", rajta (az orr és a tat között) az Union Jack, az Admiralitás zászló, a Royal Standard, az Union zászló és a fehér zászló.
Az "Adventure" 1784. július 19-én lett kész. A kép jobb felén lévő öt félkész hajóból az első és az ötödik kereskedőhajó, a másik három 74-ágyús kétfedélzetes hadihajó, amelyeket Perry szerződés alapján épített. Ezeket balról jobbra a következő valószínű sorrendben azonosították az építési időpontok alapján: a "Theseus" (1786. szeptember, itt még mindig építés alatt), a "Victorious" (a zászló árbocok már fel vannak rá szerelve, befejezve 1785. április) és a "Hannibal" (1786. április).
Blackwallban hajók már a középkor óta épültek, de amikor a 17. század elején ez lett a Kelet-Indiai Társaság hajógyára, az első privát hajógyár lett az országban. Amikor ezt a képet festették Blackwall volt a legnagyobb magán tulajdonban lévő hajógyár a világon. Az 1784 év volt a csúcspontja a történelemben, amikor John Perry három 74 ágyús kelet-Indiamant és két 44 ágyús nyugat-Indiamant épített. Abban az időben élénkülés volt a kereskedelemben, miután az amerikai függetlenségi háború káros hatásai megszűntek.
Royal Caroline
Dátum: 2011-09-14
A "Royal Caroline"-t 1749-ben építette Joshua Allin Deptfordban egy hatodik osztályú hajó méreteihez igazítva. A "Carolina"-t, mint a fő királyi jachtot váltotta. 1761-ben pazarul berendezték, hogy Charlotte hercegnőt, a király hitvesét Kielbe vigye, ekkor a neve megváltozott "Royal Charlotte"-ra. A kép a hajót jobbról az orr felől mutatja teljes vitorla alatt piros és kék zászlókkal diszitve. A kép alkotója John Cleveley egy angol festő családban született. Ő részben a Royal Dockyardban Deptfordban London közelében élt és dolgozott, amely helyek gyakran szerepelnek festményein. Munkájának topográfiai pontossága, az építészeti részletek és az emberek együttes ábrázolása komoly tudásról árulkodnak a hajóépítés terén. Már a korai munkáit kiállította a "Free Society of Artists" Londonban. Második fia, az ifjabb John Cleveley és ikertestvére, Robert Cleveley is festők lettek és dolgoztak a deptford-i Royal Dockyard-ban.
Hajók a sziklás parton
Dátum: 2014-07-16
Ethalion és a Thetis
Dátum: 2014-07-16
HMS Ethalion a Royal Navy 38-ágyús ötödik osztályú fregattja volt. Joseph Graham építtette 1797-ben Harwichban. Hajótörést szenvedett 1799. december 25-én a walesi tengerparton.
Jellemzői:
Térfogat: 992 burthen tonna
Hossza: 44,5 m (gundeck)
Szélesség: 11,89 m
Merülés: 3.12 m
Hajóűr: 4,19 m
Személyzet: 270 fő
Fegyverzet:
Upper deck: 28 db 18 fontos ágyú
Quarter deck: 2 db 9 fontos ágyú és 12 db 32 fontos carronad
Forecastle: 2 db 9 fontos ágyú és 2 db 32 fontos carronad
A kép azt ábrázolja, amikor 1799. október 16-án a HMS Ethalion elfogta Don Juan de Mendoza kapitány parancsnoksága alatt Vera Cruzból hazafelé tartó spanyol 34-ágyús Thetis-t. A rakományt kakaó, kármin és cukor alkotta, de fontosabb volt a fedélzetén talált 1 385 292 spanyol dollár (£ 312 000) fémpénz. A Triton mellett a hajórajhoz tartozó HMS Alcmene és a HMS Naiad elfogta a Don Antonio Pillon kapitány parancsnoksága alatt lévő Santa Brigada-t is. Ennek a rakománya gyógyszerek, annatto, kármin, indigó, cukor és 1 500 000 dollár volt.
Spanyol és marokkói hajó összecsapása
Dátum: 2009-10-30
A képen egy spanyol és egy marokkói hajó összecsapása látható. Talán némi meglepetést kelthet, hogy mindkettő teljesen azonos 17. század eleji galleon. Bár a marokkóiak nem építettek európai típusú hajókat azonban mégis rendelkeztek ilyenekkel, amelyek java-része olyan módon került birtokukba, hogy sebekjeikkel és felukkáikkal megtámadták és elfoglalták a partjaik előtt hajózó európai kereskedő hajókat aztán azokat használatba vették.Egy ilyen eseményt örökít meg Robinson Crueso története is, amikor a regény hőse guinei hajóutúja során marokkói kalózok fogságába kerül. Ezeken a hajókon nem ritkán európai tengerészeket alkalmaztak, akik vagy önként, vagy kényszer hatása alatt szolgáltak.Ezekkel a hajókkal hosszú távú kalózvállalkozásokat is indíthattak, melyek során még Dél-Anglia parti településeit is megtámadták.
Ez a két hajó jellegzetes holland típus, ami annak a következménye, hogy a képet német-alföldi festő készítette és hazájában nyilván csak ilyen hajókat látott.Bár kerülhetett akár holland hajó is a berberek szolgálatába és német-alföldi hajó is haladhatott spanyol zászló alatt, hiszen Német-Alföld ekkoriban a spanyol királyok birtokában volt.
City of Paris
Dátum: 2013-01-16
A gőzhajózás kezdetén még szép hajókat tudtak építeni. Ilyen volt az 1888-ban Britanniában épült 170m hosszú, 19 m széles, 10 508 bruttóregisztertonnás City of Paris. A két darab háromszoros expanziós 18 ezer lóerős gőzgépe két csavart hajtott, amellyel 20 csomós (37 km/ó) sebességet ért el. Az Inman Line utasszállítójaként, mint az észak-atlanti útvonal leggyorsabb hajója 1889-1891 és 1892-1893 között birtokolta a Kék szalagot. A City of Paris és testvérhajó a City of New York, valamint a White Star tulajdonában lévő riválisai a Teutonic és a Majestic bizonyultak a Campania (Cunard) megépítése előtt a leggyorsabb dupla csavaros express járatoknak. 1893-ban átnevezték Paris-nak és US regisztrációba került, amikor az Inman Line beolvadt az American Line-ba. Ő és a nővére is lényegesen kisebb volt, mint az új, Amerikában épült St Louis és St Paul, amelyek bemutatkozása után, mint „négy nagy” váltak ismerté az Atlanti szolgálatban. Paris a spanyol-amerikai háború során kisegítő cirkálóként szolgált az amerikai haditengerészetben és emlékezetes akciója volt Puerto Rico-i San Juan kikötőből való kicsúszása a Morro Castle spanyol erőd ágyúi előtt. Miután a Paris visszatért a kereskedelmi szolgálatba 1899-ben súlyosan megsérült, amikor zátonyra futott a brit tengerparton. Átépítették és átnevezték Philadelphia-nak és az American Line szolgálatába tartozott, míg az első világháború idején ismét lefoglalták és Harrisburg néven használták. A háború után 1920-ig folytatta az amerikai vonalat, míg 1923-ben kiselejtezték.