<![CDATA[Az Unicorn fregatt építése]]> http://galeria.hajomakett.hu/main.php/v/users/haj__mester/Unicorn/ Hatodik osztályú fregattként szolgált a Királyi Haditengerészet kötelékében. Pályafutása során több ütközetben sikeresen helyt állt.
Testvérhajója a Lyme fregatt abban különbözött tőle, hogy a gallionfigura oroszlán volt, az orra nem csapott, hanem kerek volt, a quarter fedélzetén 12 ágyúhelyet alakítottak ki, de ez is csak 4 db 3 fontossal volt ellátva.
Az oldalgalériára nem kettő, hanem három ablakot építettek.
Ez a két hajó volt Angliában az első igazi ("true") fregatt. Mai szóval nullszériának is nevezhetnénk, ugyanis ezek után még számos ilyen 28 ágyús fregatt épült Angliában a Royal Navy részére.A későbbi 32 és 36 ágyús fregattoknak is ez volt a kiindulási alapja, mert a főtüzérség száma ezeknél is mindig 24 db ágyú volt, csak a quarterdecken és a forecastlon növelték az ágyúk számát, majd a 38 ágyúsok kialakításakor emelik fel a főtűzérséget 26 db-ra.
Tervrajzát F.H. Chapman hajóépítő mérnök Architectura Navalis Mercatoria című, 1756-ban megjelent könyve őrizte meg.
A hajót ezen rajz alapján építem.
A képeken az építés egyes mozzanatai láthatók szöveges leírás kíséretében.]]>
en-us Gallery 2 RSS Module, version 1.1.0 Fri, 29 Mar 2024 12:06:25 +0100 120 http://galeria.hajomakett.hu/main.php/d/41887-57/Unicorn.jpg <![CDATA[Az Unicorn fregatt építése]]> http://galeria.hajomakett.hu/main.php/v/users/haj__mester/Unicorn/ <![CDATA[pinnace]]> http://galeria.hajomakett.hu/main.php/v/users/haj__mester/Unicorn/pinnace.jpg.html http://galeria.hajomakett.hu/main.php/v/users/haj__mester/Unicorn/pinnace.jpg.html
A hajókon csónakok is voltak, egyik ilyen csónak volt a pinnace, vagy más néven pinacle.]]>
photo Wed, 08 Jun 2022 15:49:24 +0200
<![CDATA[Vitorlák 04]]> http://galeria.hajomakett.hu/main.php/v/users/haj__mester/Unicorn/Vitorl__k+04.jpg.html http://galeria.hajomakett.hu/main.php/v/users/haj__mester/Unicorn/Vitorl__k+04.jpg.html
Elkészült a vitorlázat és kötélzet. Szárnyvitorlák nem lesznek felszerelve, egyrészt azért , mert azokkal a modell már túl széles lenne és nem férne el a helyére, másrészt a kötélzet már így is túlzsúfolt és áttekinthetetlen. A hajó ezzel már majdnem kész van.]]>
photo Sun, 29 Mar 2020 17:18:00 +0200
<![CDATA[Vitorlák 03]]> http://galeria.hajomakett.hu/main.php/v/users/haj__mester/Unicorn/Vitorl__k+03.jpg.html http://galeria.hajomakett.hu/main.php/v/users/haj__mester/Unicorn/Vitorl__k+03.jpg.html
Felszerelve a főárboc vitorlázata valamint a fő és tat előkötélvitorlák is. A szerelés sorrendje persze éppen a fordítottja volt. Ezeknél sincs még a teljes kötélzet kialakítva. Van, ami csak a befejező szakaszban kerül majd a helyére.]]>
photo Thu, 23 May 2019 20:11:55 +0200
<![CDATA[vitorlák 02]]> http://galeria.hajomakett.hu/main.php/v/users/haj__mester/Unicorn/Vitorl__k+02.jpg.html http://galeria.hajomakett.hu/main.php/v/users/haj__mester/Unicorn/Vitorl__k+02.jpg.html
Felszerelésre került az előárboc vitorlázata. Alul a törzsvitorla, középen a derékvitorla, felette a sudárvitorla. A törzsvitorla kivonó, bevonó és szélszarvkötél majd csak az építés utolsó fázisában kerül felszerelésre, hasonlóan a fékkötelekhez és a feszítőkötelekhez. A törzsvitorla vég és segédbevonó kötelek pedig a fő előkötél-vitorlák felszerelése után lesznek a kötélfogókon rögzítve.Most még egy kötegben lógnak a tereben lévő csigákon.Ha már most rögzítem ezeket, akkor akadályoznák a további munkákat. Ilyen dolgokra a kötélzet szerelésénél nagyon érdemes odafigyelni.]]>
photo Sun, 07 Apr 2019 12:09:54 +0200
<![CDATA[vitorlák 01]]> http://galeria.hajomakett.hu/main.php/v/users/haj__mester/Unicorn/Vitorl__k+01.jpg.html http://galeria.hajomakett.hu/main.php/v/users/haj__mester/Unicorn/Vitorl__k+01.jpg.html
A modell építését a vitorlák felszerelésével folytatom. A vitorlák elkészítését nem részletezem, mert erről már írtam az algíri sebek építése során.
A vitorlák felszerelését mindig a hajó elején kezdjük el, alulról felfelé haladva. A modellre így felkerült az előárboc törzs előkötélvitorla, az előárboc derék előkötélvitorla és az orrvitorla. A szerelésük sorrendje is ez. Itt kivételt teszek a szabály alól, mert a vakvitorlák felszerelését a végére hagyom.
Felszereltem az elő és a főárboc tereb alá a teheremelő csigás-köteleket is, ezek az oldalkötelek alatt láthatók, a csigáik kampója be van akasztva az oldalpárkányokon lévő gyűrűkbe, ahogy ezt használaton kívül szokták. Ezeket sok modellépítő elhagyja, pedig nagyon jól látható részei a kötélzetnek. A főárbocon mindig kettőt, az előárbocon egyet, vagy kettőt szereltek fel, a tatárbocon mindig egyet.
Az összes vitorlát megvarrtam, most készítem az vitorlafákat. Ez a sorrend a javasolt, mert a vitorlák varrásánál nehéz milliméteres pontossággal dolgozni és ha a vitorlafa rövidebb lesz a kelleténél az egy pocsék látványt ad. A vitorlákat egy folyamatban készítsük el, mert a szakaszosság csak nehezítő körülmény lesz.]]>
photo Fri, 24 May 2019 11:23:21 +0200
<![CDATA[állókötélzet 02]]> http://galeria.hajomakett.hu/main.php/v/users/haj__mester/Unicorn/__ll__k__t__lzet+01.jpg.html http://galeria.hajomakett.hu/main.php/v/users/haj__mester/Unicorn/__ll__k__t__lzet+01.jpg.html ]]> photo Wed, 26 Sep 2018 15:35:45 +0200 <![CDATA[állókötélzet 04]]> http://galeria.hajomakett.hu/main.php/v/users/haj__mester/Unicorn/__ll__k__t__lzet+03.jpg.html http://galeria.hajomakett.hu/main.php/v/users/haj__mester/Unicorn/__ll__k__t__lzet+03.jpg.html
Képmix az építésről.]]>
photo Wed, 26 Sep 2018 15:36:23 +0200
<![CDATA[állókötélzet 03]]> http://galeria.hajomakett.hu/main.php/v/users/haj__mester/Unicorn/__ll__k__t__lzet+02.jpg.html http://galeria.hajomakett.hu/main.php/v/users/haj__mester/Unicorn/__ll__k__t__lzet+02.jpg.html
Részletek.]]>
photo Tue, 02 Apr 2019 11:51:26 +0200
<![CDATA[állókötélzet 01]]> http://galeria.hajomakett.hu/main.php/v/users/haj__mester/Unicorn/k__t__lzet+01.jpg.html http://galeria.hajomakett.hu/main.php/v/users/haj__mester/Unicorn/k__t__lzet+01.jpg.html ]]> photo Wed, 26 Sep 2018 15:34:57 +0200 <![CDATA[árbocok 01]]> http://galeria.hajomakett.hu/main.php/v/users/haj__mester/Unicorn/__rbocok+01.jpg.html http://galeria.hajomakett.hu/main.php/v/users/haj__mester/Unicorn/__rbocok+01.jpg.html
Elkezdtem az árbocok építését. Nem mindenben követtem az eredeti építési módot, mert egy darabból faragtam ki az árbocot, ami ebben a méretarányban még talán elfogadható.
Nem kerültek rá külső megerősítő fák sem, mert a megfigyelésem szerint a 18-ik század derekáig ez nem volt jellemző.
Ami sok nehézséggel járt az a kötélbandázs két oldalán elhelyezett szorító gyűrű. Ezek nem vas, hanem faabroncsok voltak. Más anyagból nem akartam elkészíteni, mert bármivel is kísérleteztem a látvány nem volt kielégítő.
Viszont a rendelkezésemre álló faanyagból (bükk) nem voltam képes ilyen kisméretű karikákat hajlítani.
Végül a flekkenpálca viszonyult megfelelőnek. Fogalmam sincs, hogy miből készült, de a felületének tökéletes fahatása van.
Persze ezzel sem ment könnyen.
Forró vízben puhára főztem, aztán így forrón vékony szálakra hasítottam, majd forrasztópákával karikára görbítettem.
A felragasztás pillanatragasztóval történt. Itt újra vízbe merítettem, hogy puha legyen. Vizes állapotban a pillanatragasztó is jobban kitölti a hézagot és gyorsabban is köt. Szárazon lehetetlen volt a helyére ragasztani.
Először csak a gyűrű kezdő részét kentem be ragasztóval, aztán a végét erősen az árbochoz nyomva, megvártam, míg megköt és ezután kb. a fele részéig az árbocra tekertem, amikor megszáradt és el lehetet engedni végégig tekertem és pontosan méretre vágtam, majd a megmaradt részt ragasztottam fel. Persze nem ment egyszerűen, mert bizony néha a bőröm is odaragadt.
A terebek elkészítése nem jelentett különösebb nehézséget, de nem gondoltam volna, hogy milyen munkaigényes lesz.
Sokat gondolkodtam rajta, hogy milyen színe legyen. Abban az időben vagy feketére, vagy a hajó színére festették, így végül a barna szín mellett maradtam.]]>
photo Sat, 16 Apr 2016 20:17:36 +0200