DSC00301Hosszas gondolkodás után úgy döntöttem, hogy megpróbálkozom a San Felipe megépítésébe, jó nagy fába vágtam a fejszém. De hát szeretem a kihívásokat. Összegyűjtöttem a rajzokat, aztán számítógépen AutoCad-del átrajzoltam az összes bordát, a gerincet és a f
Dátum: 2010-05-09
Hosszas gondolkodás után úgy döntöttem, hogy megpróbálkozom a San Felipe megépítésébe, jó nagy fába vágtam a fejszém. De hát szeretem a kihívásokat. Összegyűjtöttem a rajzokat, aztán számítógépen AutoCad-del átrajzoltam az összes bordát, a gerincet és a fedélzet alapjait, pontosan kimérve hogy mi hova esik, mert az eredeti rajzokon sok volt az elcsúszás. Aztán kezdőthetett a munka a műhelyben.
DSC00302Egy fénykép hátulról. Sajnos az ezelőtti fázisokról elvesztek a képeim.
Dátum: 2010-05-09
Egy fénykép hátulról. Sajnos az ezelőtti fázisokról elvesztek a képeim.
DSC00303
Dátum: 2010-05-09
DSC00304
Dátum: 2010-05-09
DSC00305
Dátum: 2010-05-09
DSC00306
Dátum: 2010-05-11
DSC00307
Dátum: 2010-05-11
DSC00308Elérkeztem a palánkozáshoz, amihez az 1.palánksort 2x7mm diófából készítem.
Dátum: 2010-05-13
Elérkeztem a palánkozáshoz, amihez az 1.palánksort 2x7mm diófából készítem.
DSC00318palánkozás majdnem kész
Dátum: 2010-07-19
A palánkozás a hajófenék felől nézve, már nem sok van hátra
DSC00320Már majdnem csak a fedélzetek feletti rész van hátra
Dátum: 2010-07-19
DSC00388
Dátum: 2011-01-08
Készítettem egy egyszerű eszközt, amivel vízszintesen tudok rajzolni, vagyis, a munkaasztallal párhuzamosat, megjegyzem nagyon jól működik, könnyű állítani. Felrajzoltam mindent a hajó mindkét oldalára (ágyúablakok,dörzsfák, oldalsó ajtó), hogy pontosan lássam jó lesz-e, mivel egy baki következtében rossz helyre lett elsőre kivágva az ablakok helye. A letöltött rajz ebben nagyon nagy szerepet játszott ezért újra át kellet nézni az egészet és beragasztottam vissza az összes ablakot. Nem kis bosszúságomra kezdhettem elölről az egészet, de azt hiszem megérte.
DSC00389
Dátum: 2011-01-15
Készülnek az ágyúablakok tokjai
DSC00390
Dátum: 2011-01-15
Egy készüléket készítettem, amiben az előre levágott darabokak ragasztom össze, hát nem kevés darabot kellett legyártani
DSC00391
Dátum: 2011-02-09
A fedélzeti palánkok fűrészelése. A lécek 0.8x3 mm-es gyertyánból készülnek. Azért fűrészeltem ilyen vastagságra, hogy az alapos csiszolás után adja majd ki a szükséges 0,5mm vastagságot
DSC00393
Dátum: 2011-02-09
Jó sokat fűrészeltem, legalábbis úgy látszik, sajnos mégis kevés lett, utólag pótolni kellet
DSC00395
Dátum: 2011-02-10
Töprengtem, hogyan lehetne a fedélzeti palánkok közti tömítést imitálni. Több módszer is kudarcba fulladt, vagy nem tetszett. Az interneten való böngészés közben akadtam erre a módszerre, úgy gondoltam kipróbálom: Sima A4-es fehér papírt besatíroztam mindkét oldalról fekete marker filccel. A leceket feldaraboltam a megfelelő hosszúságúra, majd összefogtam belőle 10 db-ot. A besatírozott papírt felvágtam egy kicsit szélesebbre, mint az összefogott lecek, és ráragasztottam úgy, hogy az egyik rövid oldalra és az egy hosszú oldalra. Ezt technokol rapid ragasztóval csináltam. Majd száradás után nagyon éles borotvapengével (még lehet kapni a cserélhető pengéjű borotvázhoz) egyesével elvágtam a papírt,ez azért jó, mert nagyon vékony és nagyon éles. Meglepően kevés selejt akadt, amiről leesett a papír.
DSC00397
Dátum: 2011-02-22
Ez lett az eredmény, szerintem jó lett, nekem nagyon tetszik. Még a 3 mm széles palánkokhoz képest is nagyon vékony a tömítés. Ugyebár a papírvastagsággal egyenlő + egy kis ragasztő. Cirka 0,1 mm körül van és mégis nagyon jól látszik.
DSC00398
Dátum: 2011-02-22
Itt talán jobban látszik, a végeredmény.
DSC00399
Dátum: 2011-02-22
Nekem nagyon megtetszett ez a módszer, azt hiszem ezentúl mindig fogom használni. Ja és itt már az ablaktokok is be vannak építve és síkbacsiszolva
DSC00400
Dátum: 2011-02-22
Ilyen közelről. Nem valami jó a kép minősége, de csak telefonnal tudok fényképezni, a minőség miatt elnézést kérek mindenkitől.
DSC00421A második palánksor felrakásának utolsó darabjai. Sajnos a második palánksor készítéséről elfelejtettem képeket készíteni.
Dátum: 2011-10-02
A második palánksor felrakásának utolsó darabjai. Sajnos a második palánksor készítéséről elfelejtettem képeket készíteni.
DSC00425Készítettem egy marógépet felsőmaróból és egy darab bútorlapból. Az ágyúk lafettáinak marásához. Szerintem tökéletes, bár a finom állítások kicsit nehézkesek, de meg lehet oldani.
Dátum: 2011-10-14
Készítettem egy marógépet felsőmaróból és egy darab bútorlapból. Az ágyúk lafettáinak marásához. Szerintem tökéletes, bár a finom állítások kicsit nehézkesek, de meg lehet oldani.
DSC00428Hát ilyenek lettek a lafetták.
Dátum: 2011-10-14
Hát ilyenek lettek a lafetták.
DSC00429Aztán nekiláttam az ágyúk kerekeinek legyártásához. Az előre felszeletelt anyagot hígított faragasztóban áztattam, majd hagytam megszáradni, így fúrás és esztergálás közben nem tört szét.
Dátum: 2011-10-17
Aztán nekiláttam az ágyúk kerekeinek legyártásához. Az előre felszeletelt anyagot hígított faragasztóban áztattam, majd hagytam megszáradni, így fúrás és esztergálás közben nem tört szét.
DSC00437Hát ilyen lett a második sor palánk felrakása.
Dátum: 2011-10-21
Hát ilyen lett a második sor palánk felrakása.
DSC00446Az utolsó fedélzetek beragasztása. Ezek után felragasztom a dörzsfákat.
Dátum: 2011-11-01
Az utolsó fedélzetek beragasztása. Ezek után felragasztom a dörzsfákat.
DSC00462A vízvonal alatti részfehérre lett festve, míg a vízvonal és a legalsó dörzsfa közötti rész fekete színt kapott.
Dátum: 2011-12-08
A vízvonal alatti részfehérre lett festve, míg a vízvonal és a legalsó dörzsfa közötti rész fekete színt kapott.
DSC00463Hát íme ilyen lett. A dörzsfákban azért maradt egy kis hullámosság itt-ott, de ez inkább a hajótest hullámosságából adódik, de nem nagyon látszik. Hát majd a következő jobban sikerül. Azért még van mit tanulni.
Dátum: 2011-12-08
Hát íme ilyen lett. A dörzsfákban azért maradt egy kis hullámosság itt-ott, de ez inkább a hajótest hullámosságából adódik, de nem nagyon látszik. Hát majd a következő jobban sikerül. Azért még van mit tanulni.
Image(016)Készül a korlát. Egy sablonban fúrtam ki a kis pálcák helyét, hogy egyforma osztásra kerüljenek egymástól.
Dátum: 2011-12-18
Készül a korlát. Egy sablonban fúrtam ki a kis pálcák helyét, hogy egyforma osztásra kerüljenek egymástól.
Image(017)Így már kezd egy kicsit tetszeni.
Dátum: 2011-12-18
Így már kezd egy kicsit tetszeni.
Image(001)Az ágyúk is elérkeztek az összeállításhoz. Egy sablont készítettem, hogy a 30 db-ot összeszereljem.
Dátum: 2011-11-26
Az ágyúk is elérkeztek az összeállításhoz. Egy sablont készítettem, hogy a 30 db-ot összeszereljem.
ImageÉs még milyen sok alkatrész kell hozzá:)
Dátum: 2011-11-26
És még milyen sok alkatrész kell hozzá:)
Image(036)Elkészült a hajótest utolsó festése. Szerintem egész jó lett, de azért kisebb hibák maradtak, amiket csak a festés hozott ki.
Dátum: 2012-01-12
Elkészült a hajótest utolsó festése. Szerintem egész jó lett, de azért kisebb hibák maradtak, amiket csak a festés hozott ki.
Image(037)Egy másik nézetből. Most éppen itt tart az építés.
Dátum: 2012-01-12
Egy másik nézetből. Most éppen itt tart az építés.
Image(038)A tat felől. Ide még kerülni fog egy pár dolog. Ez kemény meló lesz:)
Dátum: 2012-01-12
A tat felől. Ide még kerülni fog egy pár dolog. Ez kemény meló lesz:)
Image(039)Közben már egy pár kötélbak is elkészült.
Dátum: 2012-01-12
Közben már egy pár kötélbak is elkészült.
Image(040)
Dátum: 2012-01-12
Image(041)Készülnek a fedélzeten lévő korlátok bábujai. Közel 200 db kell. Nem egy rövid meló, de azért elég jól néznek ki szerintem. Megéri a fáradságot (remélem).
Dátum: 2012-01-12
Készülnek a fedélzeten lévő korlátok bábujai. Közel 200 db kell. Nem egy rövid meló, de azért elég jól néznek ki szerintem. Megéri a fáradságot (remélem).
Image(051)Készülnek az ágyú lafetták, és még egy pár fedlélzetre kerülő alkatrész.
Dátum: 2012-01-15
Készülnek az ágyú lafetták, és még egy pár fedlélzetre kerülő alkatrész.
Image(054)Ezek is az ágyúkhoz.
Dátum: 2012-01-15
Ezek is az ágyúkhoz.
Image(056)Festés alatt a kör alakú ágyúablakok díszítő elemei (fából rézkarika:) ). És az alakos díszlecek. Felrakva biztos majd sokat dobnak a hajón.
Dátum: 2012-01-17
Festés alatt a kör alakú ágyúablakok díszítő elemei (fából rézkarika:) ). És az alakos díszlecek. Felrakva biztos majd sokat dobnak a hajón.
Image(060)Úgy döntöttem megpróbálkozom egy pár cuccot saját fotómaratással elkészíteni. Meg kell említenem, nagyon veszélyes! Különböző vegyszerekkel kell végezni, de kellő odafigyeléssel meg lehet próbálni. Itt az előkészületek. A próba rajzok kinyomtatva.
Dátum: 2012-01-20
Úgy döntöttem megpróbálkozom egy pár cuccot saját fotómaratással elkészíteni. Meg kell említenem, nagyon veszélyes! Különböző vegyszerekkel kell végezni, de kellő odafigyeléssel meg lehet próbálni. Itt az előkészületek. A próba rajzok kinyomtatva.
Image(062)Itt már a maratás folyamata látható. Ez az ami nagyon veszélyes. A cikkemben majd egy bővebb ismertető olvasható lesz a folyamatról.
Dátum: 2012-01-22
Itt már a maratás folyamata látható. Ez az ami nagyon veszélyes. A cikkemben majd egy bővebb ismertető olvasható lesz a folyamatról.
Image(067)Hát a próba maratás elég jól sikerült. Igaz sikerült selejtet is gyártani, de ez benne van. A 0,4 mm-es réz lemez csak félig lett lemaratva, hogy a bonyolult alakzatokat ne a még bonyolultabb helyeken kelljen összeállítani. Itt már a festési folyamat első
Dátum: 2012-01-22
Hát a próba maratás elég jól sikerült. Igaz sikerült selejtet is gyártani, de ez benne van. A 0,4 mm-es réz lemez csak félig lett lemaratva, hogy a bonyolult alakzatokat ne a még bonyolultabb helyeken kelljen összeállítani. Itt már a festési folyamat első része látható. A festés végeztével finom polírpapíron átcsiszolom az egészet. és a festék a mélyedésekben megmarad a kimagasló részek maradnak szép réz színben.
Image(070)Időközben megszáradtak a díszlecek és a gyűrűk. Az egyik oldalra már fel is került az egy részük.
Dátum: 2012-01-22
Időközben megszáradtak a díszlecek és a gyűrűk. Az egyik oldalra már fel is került az egy részük.
Image(073)A további díszlecek is felkerültek. Azért még lesz egy pár nehéz feladat, amit majd meg kell oldani. A tatra is kell majd ilyet hajlítani. Az keményebb dió lesz.
Dátum: 2012-01-23
A további díszlecek is felkerültek. Azért még lesz egy pár nehéz feladat, amit majd meg kell oldani. A tatra is kell majd ilyet hajlítani. Az keményebb dió lesz.
Image(074)Az utolsó festési fázisban a maratott cuccok. Nagyon kíváncsi leszek milyen lesz csiszolás után.
Dátum: 2012-01-23
Az utolsó festési fázisban a maratott cuccok. Nagyon kíváncsi leszek milyen lesz csiszolás után.