A schoonerbark tervrajza
Dátum: 2014-10-07
A hajó tervrajza részleteiben nincs kidolgozva, de azért elegendő információt ad a hajó pontos megépítéséhez. A tervrajz alapján a hajó teljes hosszúsága 38 méter volt. Ez a tat leghátsó pontjától, az orrtőke legelső pontjáig való távolság. A modell 1:50 léptékben készül, ami azt jelenti, hogy az eredeti hajónál 50-szer lesz kisebb, így a modell teljes hosszúsága 76 cm. Minden hajómodell építését a méretarány beállításával kell kezdeni, mert a későbbiek folyamán minden arányosság ebből következik. Ez majd olyan részletek elkészítésében lesz nagyon fontos, amelyek nem találhatók meg a tervrajzon. A schooner hajótípus a 18. század elején jelent meg és gyorsan elterjedt mindenfelé, de az igazi fénykora a 19. század második fele volt. Egyszerű vitorlázata nem igényelt nagy létszámú legénységet így üzemben tartása olcsó volt, miaáltl sokáig bírta a versenyt a gőzhajókkal. A schoonereknek nagyon sok típusa alakult ki, ezek a típusok az árbocok és a vitorlázat elrendezésében különböznek egymástól. Egy ilyen típus volt a schoonerbark ( angolul szkunerbark) amit építek.
Építési rajz
Dátum: 2020-11-03
Az építéshez szükséges rajzokat magam készítettem el. Ezek már elég részletesek ahhoz, hogy a hajót megépítsem. A bordák számát a tervrajhoz képest megdupláztam, ez igaz hogy egy jó nagy plusz munka, de a későbbieken a héjazat felrakását nagy mértékben megkönnyíti, ami számomra azért fontos, mert én csak egyrétegű héjazatot készítek.
Schoonerbark 001
Dátum: 2020-11-03
A bordázatot már el is készítettem. Ebben az esetben is az alapanyag a 8 mm vastagságú laminált padló. Ez egy kitűnő anyag ilyen célra és mivel " full hull" modellt építek a palánkozás befejezése után rejtve lesz így teljesen mindegy, hogy bordázatnak mi az anyaga. A laminált padlót gondolom nagyon sokan ismerik, a közepe préselt és ragasztott faköszörület, amit mindkét oldalán egy vékony műgyanta réteg borít. Nagyon jól és főleg nagyon pontosan megmunkálható, a pontosság elérése vetekszik a fémmegmunkálás pontosságával, ami réteglemeznél elképzelhetetlen. Vágásához a finom fogazatú favágó fűrészlap is megfelel, durva alakításnál használható a dekopirfürész gép is, finommegmunkáláshoz fémreszelő és sarokcsiszoló. A faalapú részei bármilyen ragasztóval ragaszthatók, a műgyantás felületekhez azonban különleges ragasztó szükséges. A mellvéd tartóoszlopait, mivel azok láthatók lesznek, bükkfából készítettem és ragasztottam hozzá az alapbordához, még a borda kifűrészelése előtt. Ez lesz a harmadik hajómodellem, aminek az építéséhez laminált padlót használok sikerrel, de követőkre nem találtam.Pedig ez az anyag könnyen beszerezhető, és sokkal olcsóbb mint a réteglemez.Jómagam innen -onnan megmaradt anyagot használok. A bordák és a testlemez összemunkálása olyan pontos lett, hogy a bordák merevítésére, széleinek kitámasztására nincs szükség.
Schoonerbark 002
Dátum: 2020-12-08
Elkészült a héjazat,így már jól látható a hajó alakja.Látható, hogy a schooner nem egy klipper volt, bár az alakjában nagyon igyekezett utánozni ezeket a gyors vitorlásokat.
Schoonerbark 003
Dátum: 2021-06-21
Elkészült a hajótest.
Schoonerbark 004
Dátum: 2021-10-27
Készen vannak az árbocok és az állókötélzet. Most már kezd valamit mutatni.
Schoonerbark 005
Dátum: 2021-10-27
Képmix a részletekről.
Schoonerbark 006
Dátum: 2021-10-27
Képmix a részletekről.
Schoonerbark 007
Dátum: 2021-10-27
Képmix a részletekről.
Schoonerbark 008
Dátum: 2022-03-20
Épül a hajó, már nem sok kell hozzá és kész lesz.
Schoonerbark 009
Dátum: 2022-11-03
A kötélzet teljes mértékben készen van. Két csónakot készítettem hozzá. Mindkettő csónakdarun lóg a hajó jobb és baloldalán. A horgonyok is elkészültek, az előfedélzeten vannak rögzítve jobb és baloldalon. A horgonylánc nincs felszerelve, mert azt a nyílt tengeren leakasztották és behúztak a lánckamrába, a horgonylánc bevezető nyilását pedig lezárták a víz behatolását megakadályozandó.
Schoonerbark 010
Dátum: 2022-11-03
A jobboldali csónak közelebbről.
Schoonerbark 011
Dátum: 2022-11-03
A baloldali csónak közelebbről.