Az Aemilia 1632-ban épült Rotterdamban. Az első holland két fedélzetes hadihajó, nagy raktérrel rendelkezett, ami lehetővé tette, hogy hosszú ideig legyen a tengeren.
A hollandoknak ekkor még nem volt nagy hadiflottájuk. Háború esetén kereskedelmi hajókat fegyvereztek fel és állítottak szolgáltba, ami ekkor már meglehetősen elavult megoldásnak számított.
Először 1636-ban Philips van Dorp , majd 1637-ben Maerten Harpertz Tromp admirális kapta meg zászlóshajónak. A kapitánya hosszú időn át Barend Barendsz Cramers volt.
A holland tartományok ekkor még a 80 éves (1568-1648) háborújukat vívták Spanyolországgal. Az Aemilia Tromp zászlóshajójaként több győztes ütközetet vívott a spanyol hajókkal. Szinte állandóan a tengeren tartózkodott a Dunkerque elleni blokád fenntartása érdekében. Flandria ekkor még spanyol kézen volt, és a Dunkerque-i kikötőből kifutó spanyol hajók miatt a hollandok csak a brit szigetek megkerülésével juthattak biztonságosan haza. A kikötő blokádja azonban lehetővé tette, hogy a rövidebb utat, a Doveri szorost használják.
Legnagyobb csatáját 1639 október 21-én vívta d, Oquendo spanyol admirális ellen az angol partok ellőt (Battle of the Downs), amelyben a hollandok a Dunkuerqe-i spanyol hajóhad nagy részét megsemmisítették.
Az állandó használat miatt 1647-re a hajó annyira tönkrement, hogy nem volt érdemes megjavítani és kivonták a szolgálatból. Egyik forrás szerint eladták a franciáknak, egy más forrás meg azt írja, hogy lebontották és árbocait Rotterdamban a Groote Kerk alapozásánál használták fel. Később a mellé ásott a sírba temették Witte de With admirálist.
Hossza: 37 m az ágyúfedélzeten, szélesség: 9,91 m, merülése: 4.3 m
Fegyverzet: 57 ágyú; ágyúfedélzet: 4 x 36 fontos, 11 × 24fontos, 9 × 18 fontos, felső ágyúfedélzet: 3 × 18 fontos, 21 × 12 fontos, egyéb helyek: 9 × 6 fontos