A kép 1480-90 között készült a németalföldi Brugesben. Ismeretlen festő műve. Fő témája az építkezés, de hajózástörténeti szempontból sem érdektelenek a jobb oldali háttérben látható hajók.
Itt egy nagyobb háromárbocos és kettő kisebb, egy árbocos karack (nao, nave) és két egy árbocos karavella szerű hajó látható.
Úgy látszik a karavella nemcsak a spanyol, portugál régióban volt elterjedve, hanem szerte az atlanti partokon. Ez tehát alátámasztja azt az elképzelést, hogy a típus alapja talán még sem mediterrán eredetű, hanem lehet a francia nef (német kogge) kisebb , előbástya nélküli változata is, ami ebből a térségből terjedt el dél felé.
Erősítheti ezt az is, hogy ezek itt kereszt-vitorlázatuak és kezdetben a portugál karavellák is csak egy keresztvitorlát hordtak és csak később, az afrikai partok mentén kialakuló észak-déli hajózási utak széljárása miatt tértek át a latin vitorlára.
Feljegyzett tény, hogy amikor a bayonnei kalózok nef (kogge) hajóikkal 1304 táján megjelentek a Földközi tengeren a barcelónai, a genovai és velencei hajótulajdonosok rögtön hasonló hajók építésébe kezdtek, vagyis előtte a mediterráneumban ilyen típusú hajók nem voltak. Ezekből alakult ki aztán 1340 körül a karack. A karack az arab „krak” szó latinos változata, jelentése "erőd". A név idővel észak felé is elterjedt.
Feltehető, hogy a karavella kialakulása is ezt az utat járta be, a hajó északról származott a neve pedig déli eredetű.Nevének jelentését mind a mai napig nem sikerült tisztázni. Ez a név viszont észak felé már nem terjedt el, a németalföldi régióban például később "jagd" (jacht)néven szerepeltek hasonló felépítésű hajók.